Jag skall koppla in en spishäll 220 v och har ett 16 mm VP rör med jord,fas & nolla. Kablarna är 1,5 och kommer direkt från centralen. Skall dra om kablarna till 2,5 men tänkte dra 4 kablar så att jag kan använda 1 fas till spishällen och 1 till ett separat uttag. Är detta möjligt??
 
Ja, det är möjligt att dra 4st 2.5mm2 i ett 16 rör.
Men räcker verkligen 16A och en fas för att driva hällen?
 
Dessutom är det olämpligt att använda denna grupp även för ett "annat" uttag, om det inte är avsett för ugn?
 
Ja det var ju inte bra. Eftersom hällen är på 7000w skulle det ju bli 30 ah.
Kan jag dra 5 kablar i samma rör?
 
Det kan gå om du smörjer, ser till att lägga trådarna parallellt, inte har för många böjar, har någon som hjälper till. Dock inte att rekommendera.
 
Det är raka rör så det skall nog go. Men är det godkänt med 5st 2,5mm2 i ett 16 rör??
 
Det finns inga regler för detta utan man får dra i så många som får plats och som går att byta i efterhand.
 
Ok. Då fixar det sig.
Tack för hjälpen!
 
Bo.Siltberg skrev:
Det finns inga regler för detta utan man får dra i så många som får plats och som går att byta i efterhand.
Där vill jag nog anmäla en något avvikande mening. Med fyra belastade ledare kan en sådan installation (i det allmänna fallet) säkras med max 10 A.

I detta specifika fall blir det antagligen inte full belastning på alla fyra ledarna samtidigt då nollan med ganska stor sannolikhet är ansluten till hällen, men man kan lätt tänka sig fall där det snabbt blir problem.

Screen Shot 2013-01-13 at 8.13.21 AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo det är sant - det finns alltid andra regler att ta hänsyn till.
Fortfarande normalt inget problem i detta fall med en spismatning, 2.5 mm² avsäkrad med 16 A, om inte slangen skulle vara utsatt för onormalt hög temperatur etc etc...
 
När ska man räkna med 4 belastade ledare?
Det krävs ju lite "konstiga" laster, och då kan man ju till och med överbelasta nollan.

Borde man inte i normalfallet räkna med 3 belastade ledare i en trefasgrupp?
 
Har för mig att jag har läst någonstans hur många ledare i olika tjocklekar som är godkänt att dra i olika rör.
Men inte helt hundra men de har väll med värmen som kan bli i kablarna oxå eller?
 
b_hasse skrev:
När ska man räkna med 4 belastade ledare?
Det krävs ju lite "konstiga" laster, och då kan man ju till och med överbelasta nollan.

Borde man inte i normalfallet räkna med 3 belastade ledare i en trefasgrupp?
T.ex i ett udda fall där en häll på 400 V ansluts mellan två faser och en ugn på 230 V ansluts mellan det tredje fasen och nollan.
 
Ett lite mer "normalt" fall skulle kunna vara några 400V element anslutna till två faser och ett par 230V element anslutna mellan den tredje fasen och nollan.

Max belastning med 2,5 mm2 i ett infällt VP-rör blir då 4 kW plus 2,3 kW, dvs 6,3 kW totalt.

Om man inte blandar en- och trefaslaster kan man hänga på 11 kW på samma ledare.

Utan avsikt att starta en av de populära behörighetsdiskussionerna tycker jag nog att detta är ett bra exempel på en typ av installation som man bör vara försiktig med att göra själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.