Jag undrar om det finns ansvarsförsäkring för hantverkare som utför arbete på huset. Det gäller ett takjobb, om hantverkaren gör fel, kan vattenläckage bli dyrt.
Vem betalar? Om det inte är rätt utfört, finns det någon försäkring som går in? Har alla hantverkare en sådan försäkring? Ska beställaren stämma utföraren?

Tacksam för råd och synpunkter.
 
H
Har hantverkaren utfört arbetet?
Har han gjort fel får han rätta till det och så får han sköta kontakten med sitt försäkringsbolag. Har han igen försäkring så får hantverkaren ta det på sin firma.

Alla hantverkare bör ha det men alla har det inte.

Be hantverkaren visa papper på att de har ansvarsförsäkring och F-skatt.
 
Redigerat:
Arbetet är ej påbörjat. Står ej i offerten. Ska man kräva det?
 
H
Absolut!
Be honom visa och ta en kopia på hans försäkringbrev så att du får med försäkringsnummer och datumet på hans försäkring. Det är ingen "dyr" försäkring.

Har han inte det så välj en annan.
 
Redigerat:
HEM2121 skrev:
Det är ingen "dyr" försäkring.
Jag snickrar och röjer/hugger lite skog på F-skatt vid sidan av ordinarie arbete.
Någon ansvarsförsäkring har jag aldrig haft och tidigare inte sett något större behov av, men nu har jag i.a.f börjat fundera på nyttan av en sådan försäkring i.a.f.

#Jag brukar någon gång per år t.ex fälla lite stora träd på någon tomt, detta skulle ju kunna gå kraftigt fel.
#Jag skulle ju under vanlig skogsavverkning kunna fälla på en elledning.
#Något jag byggt skulle ju kunna blåsa sönder, ett plåttak kanske seglar iväg i storm, eller va vet jag vad som kan hända.

Detta är alltså en väldigt begränsad verksamhet, t.ex under första halvåret i år utfördes inga sådana jobb alls.

Vad bestämmer storleken på premien på en sådan försäkring?
Någon som har en aning om vad den kan kosta?
 
Tycker definitivt du ska ha det Haagbard! Ett träd som går år fel håll kan kosta mer än det smakar. Dumt att betala sådana skadestånd när man istället kan köpa gamla bilar för pengarna ;)

Jag har inte siffran i huvudet (inbakat i en massa andra företagsförsäkringar) men det var inte många kronor det var fråga om.
 
Det var som tusan, det var länge sedan :)
.....erkänner att jag vart lite inaktiv, men när det nu blivit mörkt ute så kommer man tillbaka..

Innan F-skatten när man hjälpte folk så hände det att man sa:
"-Går det galet så är det du själv som hållt i sågen"
Det funkar ju inte riktigt att säga så längre.

Men försök om möjligt få fram siffran, vore väldigt intressant att få veta.
 
Nu ändrade vi lite försäkringar i samband med andra företagshändelser så någon exakt siffra är nog svårt men jag vill minnas att det blev någon tusenlapp mer på sista raden. Nu vet jag inte om det berodde på att jag bara håller på lite på deltid eller så (erkänner att det är inte jag som håller i den biten).

Jag har själv varit väldigt inaktiv här men så behövde jag fråga ett par saker och då får man väl försöka ge lite tillbaka. Lite har man ju snappat upp genom åren :)
 
Redigerat:
H
En småföretagareförsäkring och där ingår ansvarsförsäkring, vill minnas att den ligger på ca 3000/år.
Tycker att du skall ringa ditt försäkringsbolag och fråga, plus ett par till för att jämföra priserna. Kanske kan du komplettera med villa/hem försäkringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.