Tänkte kolla om nån kan hjälpa till, då Google kunskaperna inte räcker.
Frun var och lastade in tunga säckar hos en handlare som hon tog med handlarens pirra (säckkärra). Parkeringen är en brant backe typ och när hon lyfte av första säcken gled pirran in i bilen bredvid och orsakade skada. Vad gäller i ett sånt läge?
Hade hon kört in med bilen i bilen bredvid går ju bilens försäkring in o det blir 1000-1500 i självrisk.
Vi har länsförsäkringar som hemförsäkring och där finns en del "allrisk" (drulle) men det verkar mest gälla egna saker som går sönder?
Bilägaren har anmält till sitt fb bolag och har troligen en rätt hög självrisk på vagnskade delen.
Ska såklart prata med vårt fb bolag, men undrar lite om uppslag?
 
Jag slog upp en garagedörr i sidan på kompisens bil, blev ett stort fult veck rakt över dörren.
Tog kontakt med mitt FB som sa att det var polaren som skulle anmäla det till sitt FB men det vägrade han göra så det blev inget vidare av der hela.
 
Nu efter lite grottande i hemförsäkringen så verkar det finns en ansvarsdel, som täcker tex skadeståndsanspråk... Så om jag tror rätt så får bilägaren ställa ut ett skadeståndsanspråk motsvarande sin självrisk och vi får ta det med vårt fb bolag och får då en grundsjälvrisk (troligen lägre än vagnskade självrisken..) återstår att få bekräftat av länsförsäkringar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle kunna tänka mig att de kan försöka kräva dig på skadestånd för självrisken. Har hon varit vårdslös eller gjort det med mening så får ni troligen betala och kan kanske få hjälp av ert eget försäkringsbolag / drulle / ansvar / rättsskydd. Var det en ren olycka så är det nog (för bilägaren) tyvärr så att bilägaren får stå för detta själv och får ingen ersättning.
 
Det finns jämkningsregler i skadeståndslagstiftningen. Om du som ex. fotgängare eller cyklist vållar en olycka, så blir du ändå inte ersätningsskyldig för hela skadan på en bil. Du skall kunna röra dig fritt i samhället utan att riskera att bli ersättningsskyldig för något som är väldigt dyrt i förhållade till det du själv riskerar när du rör dig. Så det är lite värdet av den värsta tänkbar skada på din cykel (och kläder) jämfört med värdet av skadan du orsakar på en bil.

Som bilägare får man delvis skylla sig själv om man tar ut något så värdefullt och ömtåligt i trafiken.

Men även med jämkning så handlar det troligen om ett belopp i storleksordningen självrisk, oavsett om skadan på bilen täcks av försäkring.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.