Hej

För 7 år sedan när vi flyttade till vårt hus så var fiber endast framdragen i slang till fasaden, men inte inkopplad. I samband med att vi köpte huset så bad vi telia/terracom (eller vem det nu än var) att också koppla in fibern. Vi ville dessutom få anslutningspunkten flyttad ca 4 meter längs fasaden, från hörnet på huset till en mer naturlig punkt mitt på huset, ungefär där vi tänkte ha routern. "INGA PROBLEM!! Det ordnar vi!" fick vi veta.

allt är frid o fröjd fram tills nu när vi gett oss på ett projetk att fräscha upp framsidan och lägga stenplattor m.m. m.m. Under grävningen så fann jag också fiberkablen i sin gula markslang, och var försiktigt när jag grävde. När jag kom fram till fasaden där den ansluter blev jag dock lite förvånad när den svängde av längs med väggen istället för att gå in i väggen.

Jag gräver vidare längs väggen och finner tillslut att entrepenören som flyttade och kopplade in vår fiber har skarvat och förlängt fiberkablen och grävt ner den naken utan kabelrör tvärs över där den gamla kablen ligger. Allt detta istället för att bara korta den gamla kablen och kabelröret. Kablen låg dragen runt brunnen, och sedan korsandes sig själv innan den smiter upp i huset (orange sträck på bilden).

Jag har kontaktat telias fiberavdelning och påpekat att detta kan ju omöjligen vara rätt utfört. Alltså typ entrepenadfel / byggfel. Vi har inte upplevt några bekymmer med internet. Det har alltid fungerat. Men vad händer om kablen skadas kort efter stenläggning eller vad som helst?!

Dom återkom till mig och sa att reklamationsrätten på 3 år har passerat. Men det här är ju inte en funktionsreklamation, snarare dolt fel.
Jag vill ju ha en korrekt installation, och är inte så intresserad av att betala för dom att komma ut och åtgärda detta. Har svårt att tro att man kan koppla om det här själv heller utan specialverktyg för att klippa kabeln osv.

Vad tror ni jag har för möjligheter?
 
  • Fiberkabel i gul slang som är blottlagd längs en uppriven trädgårdsyta vid ett tegelhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd kabel längs husvägg markerad med orange linje, omslingrad runt brunnen och upp genom väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Alexander Viksten skrev:
Hej

För 7 år sedan när vi flyttade till vårt hus så var fiber endast framdragen i slang till fasaden, men inte inkopplad. I samband med att vi köpte huset så bad vi telia/terracom (eller vem det nu än var) att också koppla in fibern. Vi ville dessutom få anslutningspunkten flyttad ca 4 meter längs fasaden, från hörnet på huset till en mer naturlig punkt mitt på huset, ungefär där vi tänkte ha routern. "INGA PROBLEM!! Det ordnar vi!" fick vi veta.

allt är frid o fröjd fram tills nu när vi gett oss på ett projetk att fräscha upp framsidan och lägga stenplattor m.m. m.m. Under grävningen så fann jag också fiberkablen i sin gula markslang, och var försiktigt när jag grävde. När jag kom fram till fasaden där den ansluter blev jag dock lite förvånad när den svängde av längs med väggen istället för att gå in i väggen.

Jag gräver vidare längs väggen och finner tillslut att entrepenören som flyttade och kopplade in vår fiber har skarvat och förlängt fiberkablen och grävt ner den naken utan kabelrör tvärs över där den gamla kablen ligger. Allt detta istället för att bara korta den gamla kablen och kabelröret. Kablen låg dragen runt brunnen, och sedan korsandes sig själv innan den smiter upp i huset (orange sträck på bilden).

Jag har kontaktat telias fiberavdelning och påpekat att detta kan ju omöjligen vara rätt utfört. Alltså typ entrepenadfel / byggfel. Vi har inte upplevt några bekymmer med internet. Det har alltid fungerat. Men vad händer om kablen skadas kort efter stenläggning eller vad som helst?!

Dom återkom till mig och sa att reklamationsrätten på 3 år har passerat. Men det här är ju inte en funktionsreklamation, snarare dolt fel.
Jag vill ju ha en korrekt installation, och är inte så intresserad av att betala för dom att komma ut och åtgärda detta. Har svårt att tro att man kan koppla om det här själv heller utan specialverktyg för att klippa kabeln osv.

Vad tror ni jag har för möjligheter?
Du är tyvärr begränsad av reklamationsrätt. Dolt fel är något helt annat och inte applicerbart här. Jämför om du installerat något i bilen. 7 år senare ser du att de inte dragit kabeln rätt väg och klamrat på ett olämpligt sätt. Även om man kan tycka att installatören skall görs rätt för sig. Så har man inte rätten på sin sida här. Att funktionen finns gör det ännu svårare.

Så vill du ha ett bättre utförande så får du nog med största säkerhet betala det själv.
 
J
Med reservation för att jag inte är någon fibertekniker.

Jag har fått fiber installerat i två olika hus och vi har ingen gul slang på någotdera stället. Den tunna slangen som kommer ut ur den gula är vad som förlagts i marken i ett första skede och under installationsfasen så blåstes själva fibern in i denna slang. Det är alltså inte fibern du ser utan fiberns skyddsrör, typ en av de som kommer ut ur bunten: https://www.hexatronic.com/sv/produ...ark/buntade-mikroror-7-3-5-mm-mpb30278-plus-m

Jag tror inte att det är något egentligt fel, om än att det är en lite märklig krumbukt med dragningen. Gissningsvis fanns den gula slangen på plats innan fiber blev aktuellt.
 
Förmodligen helt fel sätt, men jag hade köpt ett sånt där gult skyddrör för el, skurit ett långt snitt längs med och krängt på det på fibern försiktigt och sedan gömt det under plattorna.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Förmodligen helt fel sätt, men jag hade köpt ett sånt där gult skyddrör för el, skurit ett långt snitt längs med och krängt på det på fibern försiktigt och sedan gömt det under plattorna.
Kort och koncist. Schysst. Jag får nog köra på det.
 
Det du uppfattar som fiber är alltså ett skyddsrör som den fibern går i. Kallas "Duct". Oftast grävs den ned direkt i marken utan ytterligare skyddsrör. I denna Duct går fibern som i sin tur är inkaspslad i en skyddshinna.

Den faktiska fibern som leder signalen har en tjocklek ungefär som ett hårstrå.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så är det i mitt område. Ducten ligger rakt i marken. Inget ytterligare andra skyddsrör.
 
Inte särskilt snygg men inga "fel" med installationen, det gula röret är ett extra skyddsrör men det går lika bra att lägga dukten (ser ut att vara lila?) rakt i marken.
 
Hel ok, det är lagt enligt "Robust fiber", fiberslang/duct av den som du ser läggs även på allmän mark, vägar, etc, utan någon kanalisation/skyddsrör. Helst ska gula skyddsrör undvikas då det är färgen som elkablar ska ligga i, men de förekommer, annars är färgen grön alt. orange som anger fiber/tele. Färgen på ducten har till uppgift att kunna särskilja anslutning av fastigheter. Används även svart PEM-slang som kanalisation med längsgående färgmarkering, ska då vara grön.
Du ska vara försiktig med din upphängning så ducten inte böjer sig för skarpt, det kan knäcka fibern med lite otur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.