Hej!
Min kusin hyrde ut en lägenhet i andrahand till en kille som verkade helt reko med referenser osv!
Dom tecknade ett 1årskontrakt.
Men hyrorna kom aldrig i tid och han blev allt svårare att få tag i.

Vid ett besök för att prata med honom upptäcker dom att säkerhetsdörren är full i djupa jack.

Vid kontakt med polisen visar det sig att killen sitter häktad för pistolhot och grova vapenbrott och att jacken i dörren kommer från att ett gäng försökte ta sig in i lgh med yxa!
Kontraktet löper ut om några veckor och nu kräver hyresvärden att min kusin ersätter dörr, lås och andra skador i trappuppgång.
Jag har bett min kusin ta kontakt med hyresgästföreningen men jag tänkte bolla lite här med er oxå!
Obehagligt iaf:(
 
Glömde min fråga: vem är juridiskt ansvarig i en sån här soppa? min kusin eller kilen som hyrt i andrahand?
 
Redigerat:
Fast om det är en objuden gäst som försökt ta sig in så har jag lite svårt att se att den som befinner sig i lägenheten skulle ha ett ansvar. Om det hade gällt en bostadsrätt så varierar det lite mellan föreningar med olika stadgar, om ytterdörren hör till föreningens ansvar eller medlemmens.

Dvs. om jag som medlem har underhållsansvar för dörren så ligger det på mig att fixa den oavsett omständigheterna. Är den inte del av mitt underhållsansvar så blir jag bara ansvarig för skador som jag ställt till med på dörren om det faller under skadeståndslagstiftningen, men då ansvarar jag även för mina gäster och andrhandshyresgäster.

Men ett gäng som behöver yxa för att öppna dörren är ju uppenbarligen inte inbjudna gäster.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
C
Jepp, alla har något ansvar i detta - din kusin ansvarar för att betala hyran till fastighetsägaren, killen som hyrde ansvarar för att betala hyran till din kusin, och de som högg sönder dörren ansvarar för att ersätta fastighetsägaren (eller ev. din kusin om det är BR) för denna.

P.s. och den som är underhållsansvarig för dörren, dvs fastighetsägaren eller ev. din kusin, ansvarar för att fixa denna.
 
Redigerat:
cpalm skrev:
och de som högg sönder dörren ansvarar för att ersätta fastighetsägaren.
Det låter ju kanske inte som några människor man dock vill kontakta och kräva på pengar. Det normala när man hyr ut br är väl en depositionsavgift på skador mm. Jag skulle kolla vad dörrbyte kostar och prata med hyresgästen. Kanske ni kan stå för varsin del? Han ärju inte heller vållande. Har han polisanmält? Vad säger försäkringsbolaget
 
C
Byggis1976 skrev:
Det låter ju kanske inte som några människor man dock vill kontakta och kräva på pengar. Det normala när man hyr ut br är väl en depositionsavgift på skador mm. Jag skulle kolla vad dörrbyte kostar och prata med hyresgästen. Kanske ni kan stå för varsin del? Han ärju inte heller vållande. Har han polisanmält? Vad säger försäkringsbolaget
Jag skulle börja med att utreda vem som har underhållsansvaret för dörren. Den parten få ta kostnaden och jobbet att fixa dörren, samt kräva den som orsakat skadan om man vågar alt. ta kostnaden själv eller via försäkring. Andrahandshyresgästen har inte orsakat skadan så det är ingen idé att tjafsa med honom om det. Trassla inte till det genom att ta eller utkräva ansvar för saker man inte är ansvarig för.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Har fastighetsägaren (om det är en hyreslägenhet) eller Brf (om det är en bostadsrätt) godkänt att din kusin får hyra ut i andra hand?

Om inte så har din kusin gjort fel och kan t.o.m mista sin lägenhet pga sin försumlighet.

Din kusin är som lägenhetsinnehavare alltid ansvarig för lägenhetens hyra inför Fastighetsägaren. Är det en hyreslägenhet så är han även ansvarig för inre skicket i lägenheten.

Din kusin kan därefter ställa krav på 2:a handshyresgästen för eventuella skador denne orsakat. Det är därför livsviktigt att kontrollera andra handshyresgästen samt se till säkerställa en bra ekonomisk säkerhet.

Skador på utsidan av lägenhetsdörr kan däremot vara knepigt för Fastighetsägaren att få ersättning från din kusin. Bör nog polisanmälas av Fastighetsägaren som skadegörelse. Och torde snabbt bli nerlagd av polisen i brist på "utredningsuppslag".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.