Bor i en samfällighet med radhuslängor, Kommunen har ansvar för VA-ledningen fram till service ventilen och sedan över går ansvaret till Samfälligheten.
Nu till min fråga när övergår ansvaret till fastighetsägaren, är är det när ledingen går igenom golvet in till fastigheten eller
är det från T-kopplingen i grunden.
 
Claes Sörmland
Svaret på frågan finns i det s. k. anläggningsbeslutet för gemensamhetsanläggningen. Alltså det beslut som Lantmäteriet fattade när gemensamhetsanläggningen för ledningarna inrättades.

Det finns alla möjliga varianter här så man kan inte gissa. Det kan vara så att alla ledningar ända in i husen är samfällda. Men det kan också vara så att distributionen från anslutningspunkten till t ex fastighetsgräns är gemensamhetsanläggningen. Det senare är det vanliga vid villor och det första kan vara lösningen för radhus.

Läs anläggningsbeslutet på Min fastighet (logga in med mobilt BankID):
https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/information-om-fastigheter/Min-fastighet/

Det finns ofta en bilaga som är beskrivningen (BE) av anläggningen som visar vad som är gemensamhetsanläggningen (=det samfällda). Resten är privat.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Tack för svar
Hittar inget om gränssnittet mellan fastighetsägare och Samfälligheten (byggår 1972).
Problemet är att vi har hamnat i ett juridiskt problem.
Ledningen (svart plaströr) som går längs radhuslängan i krypgrunden är samfällighetens och det sitter en
T-koppling upp till varje fastighet.
Vi har fått en vattenskada som är i trossbotten, mitt försäkringsbolag hävdar att VA-ledning ägs av samfälligheten och då skall det hanteras av samfällighetens försäkringsbolag och samfälligheten säger att kall hanteras av min fastighetsförsäkring.
 
Claes Sörmland
1 1032 skrev:
Tack för svar
Hittar inget om gränssnittet mellan fastighetsägare och Samfälligheten (byggår 1972).
Problemet är att vi har hamnat i ett juridiskt problem.
Ledningen (svart plaströr) som går längs radhuslängan i krypgrunden är samfällighetens och det sitter en
T-koppling upp till varje fastighet.
Vi har fått en vattenskada som är i trossbotten, mitt försäkringsbolag hävdar att VA-ledning ägs av samfälligheten och då skall det hanteras av samfällighetens försäkringsbolag och samfälligheten säger att kall hanteras av min fastighetsförsäkring.
Men nog måste det stå i anläggningsbeslutet vad gemensamhetsanläggningen omfattar... Ibland är de där anläggningsbesluten svåra att läsa för en lekman.

Ledningen utgör gemensamhetsanläggningen. Ska jag gissa så börjar ditt ägande vid avgreningen, alltså det rör som är anslutet till avgreningen. Finns en kran för din fastighet så brukar den ingå i det samfällda rörsystemet och utgöra gräns. I slutändan så är detta en tolkningsfråga mellan dig och föreningens styrelse, det är ni som bestämmer var gränsen exakt går utifrån anläggningsbeslutet och dess ändamål och beskrivning av anläggningen. Inte ditt försäkringsbolag. Är ni inte överens så kan ni göra en fastighetsbestämning hos Lantmäteriet så beslutar myndigheten var gränsen går. Det kostar en del så det är sällan aktuellt:

https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/oklarheter-kring-granser/Fastighetsbestamning/

Försäkringsfrågan är en helt annan juridisk fråga. Har ens samfällighetsföreningen en försäkring? Samfällighetsföreningen kan ju också ha skadeståndsansvar.
 
Redigerat:
Hej Claes
Du verkar otroligt insatt i dessa frågor och jag är tacksam för att jag kan bolla dessa med dig.
Har nu gått igenom anläggningsbeslutet och hitta följande
Svensk text, rättsligt dokument, regleringar om vatten och avlopp för fastighetsägare, undertecknat, daterat, paragrafer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag tolkar anläggningsbeslutet rätt så så skall kostnaden fördelas lika mellan samtliga
fastighetsägare 1-204 men inget om gränsdragningen.
Men som du skriver så vore det rimligt att ansvaret övergår till fastighetsägaren vid T-kopplingen,
Angående försäkringsbolag, det var mitt försäkringsbolag som uttryckte sig så, det var samfällighetens ansvar, dem kanske inte har så bra koll?
 
Claes Sörmland
1 1032 skrev:
Hej Claes
Du verkar otroligt insatt i dessa frågor och jag är tacksam för att jag kan bolla dessa med dig.
Har nu gått igenom anläggningsbeslutet och hitta följande
[bild]
Om jag tolkar anläggningsbeslutet rätt så så skall kostnaden fördelas lika mellan samtliga
fastighetsägare 1-204 men inget om gränsdragningen.
Men som du skriver så vore det rimligt att ansvaret övergår till fastighetsägaren vid T-kopplingen,
Angående försäkringsbolag, det var mitt försäkringsbolag som uttryckte sig så, det var samfällighetens ansvar, dem kanske inte har så bra koll?
Det där ser ut som en överenskommelse mellan sakägarna, alltså fastighetsägarna. Det är inte själva myndighetsbeslutet utan det som sakägarna kom överens om i samband med beslutet. Detta finns där eftersom 2 § i den gamla lagen krävde "I gemensamhetsanläggning deltaga de fastigheter vilkas ägare äro ense därom." Myndighetsbeslutet är istället det som gäller, d v s förrättningslantmätaren kan ha bortsett från överenskommelser som sakägarna gjorde.

Vanligen så är det den första sidan/sidorna i akten som är själva anläggningsbeslutet. Du har ett datum angivit för det 1974-06-25. Det ska stå "Beslut" med detta datum som rubrik på denna del. Till detta ska det finns an beskrivning av anläggningen ändamål och dess fysiska utbredning. Ofta är det en karta som bilaga för den fysiska beskrivningen. Och fastigheternas namn och andelstal ska listas. Samt eventuella servitut, alltså vilka fastigheter som anläggningen belastar.

Men gissningsvis så överenstämmer denna text med själva anläggningsbeslutet. I så fall så har ni andelstalet 1 för varje fastighet för utförande och drift. Den här meningen är olyckligt formulerad för den är otydlig: "Vid utbyggnaden av anläggningen har fastigheterna XXXX 205-264 försetts med egna separata vattenmätare." Ett sätt att läsa texten är att vattenmätarna ingår i gemensamhetsanläggningen. I så fall sträcker sig gemensamhetsanläggningen hela vägen in i husen och omfattar vattenmätaren. Frasen "egna separata mätare" kan istället tolkas som separata från gemensamhetsanläggningen. I så fall är vattenmätarna inte en del av gemensamhetsanläggningen.

Vem har skött vattenmätarna sedan 1974? Har de bytts av respektive fastighetsägare eller av samfällighetsföreningen. Det ger ju en tydlig indikation av var man har dragit gränsen för anläggningen.

(Kul att ni har en gemensamhetsanläggning bildad med lagrum i en föregångare till dagens anläggningslag, lagen om vissa gemensamhetsanläggningar. Det spelar i praktiken ingen roll men jag har inte sett det förr här på forumet.)
 
Men om detta då egentligen blir en tvist mellan samfällighetens försäkringsbolag och fastighetsägarens försäkringsbolag. Så har jag för mig att detta brukar skötas av försäkringsbolagen, försäkringstagaren skall inte behöva bry sig, mer än att ev. bli sur över självrisken.

Under antagandet att samfälligheten har en försäkring som gäller den här typen av skador.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad händer om samfälligheten inte har en försäkring och därmed inget försäkringsbolag? Det är nog rätt vanligt om det bara rör sig om några gamla ledningar. Inte mycket att försäkra tänker jag, avskrivet gammalt junk.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.