Hej!
Min fundering rör sig kring ansvaret och garanti reparatören har? Kan man ställa särskilda krav?

Kortfattad beskrivning av ärendet.
Jag har en bergvärmepump installerad sen snart 15 år. I november 2023 började den larma om lågt presostattryck i köldbärarslingan. I perioder om dagar till max två veckor har den fungerat, dock oftast flera veckor med att bara gå på elpatron hela vintern. I november hävdade reparatören att det var i borrhålet det fryser och stryper slingan. Det har dock fortsatt även in i maj. Nu har pumpen dock gått nästan felfritt i två veckor. En teori var även tjälskjutning och att rören klämts vid borrhål. Jag har låtit gräva upp slingorna ute och hittar inga klämda bitar. Nu verkar reparstören i samråd med tillverkaren tro att det är cirkulationspumpen till köldbärarslingan som är problemet. De har dock testat slingan med en separat pump där de också säger att denna pump har ett motstånd. Jag försökte få dem att testa slingorna var för sig (två borrhål) när allt ändå är uppgrävt, men de står fast vid att det är pumpen och vill byta denna och kommer kosta mig uppåt 17.000 för att byta.

Jag försökte fråga om det nu inte är pumpen utan att problemet kvarstår och det ändå är slingan det är fel på, får jag tillbaka pengarna och de byter tillbaka pumpen? Men jag ska få bekosta det ändå...
På något sätt vill jag ju lita på deras kunskap och så är det färdigt. Men om de nu har fel, har jag några rättigheter att reklamera? Nu har ju min pump gått i snart två veckor, det är ju inte säkert att felet visar sig igen innan nästa vinter!?

Som sagt, inte ute efter lösning av det tekniska problemet, utan vilka rättigheter jag faktiskt har mot dem och garanti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.