Hej,

Undrar över vilket ansvar man har vid försäljning av ett nytt hus kontra nyckelfärdigt.

Om jag bygger ett hus och vill sälja direkt har jag det vanliga ansvaret som alla har vid försäljning av ett hus?? Jag måste säga att jag är lite osäker vad som ingår i detta ansvar men genom en ansvarsförsäkring kan man tydligen "minimera" risken att få ett krav senare (dvs en försäkring mot dolda fel)?!

Om man sedan jämnför det mot att sälja huset nyckelfärdigt, dvs man hittar köparen innan huset byggts, är det någon skillnad i ansvaret vid försäljningen, dvs mot ovan??

MVH

Sunemangs
 
Om Du, som privatperson, bygger ett hus och säljer det vidare direkt när det är klart tillsammans med tomten gäller Jordabalkens regler för denna försäljning.
Det innebär bl.a. ett 10-årigt ansvar för säljaren för dolda fel. Mäklare kan förmedla försäkring för detta ansvar.
Dock finns ju i detta fall, om en entreprenör uppfört huset åt Dig, den obligatoriska byggfelsförsäkringen i 10 år från slutbesiktningen. Denna försäkring följer huset och detta, anser jag, gör en ansvarsförsäkring för dolda fel obehövlig.

När Du hittar köparen har i detta fall ingen betydelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.