Hej,
Vi bor i ett radhus och har nyligen renoverat det genom en byggfirma. Det vi fick gjort var bland annat att måla om vår del av radhuset. Efter att vi hade renoverat klart så klagade våra grannar på att deras bil blev skadad på grund av målarfärgen. Detta hände efter att vi alltid berättade för dem när vi skulle måla sidan mot deras hus och att de då flyttade på bilen. De klagade också på att deras parasoll och andra objekt fick målarfärg på sig. Jag tog kontakt med vår hemförsäkring direkt och de kontaktade våra grannar för att få mer information. De drog slutsatsen att ansvaret inte står på oss men på byggfirman som målade om huset. Jag kontaktade då byggfirman och bad dem kontakta våra grannar för att lösa detta men fick inget svar. De kontaktade aldrig våra grannar eller svarade på våra mail. Vad är det bäst att vi gör vid ett sådant fall? Ligger ansvaret fortfarande på byggfirman eller ligger den på oss när de inte svarar? Grannarna har bett om att få betalt för självrisk för deras bilförsäkring, hyran för en ersättningsbil medan deras blir reparerad och mindre skador till andra objekt. Det är inte en stor summa men de klagar ständigt och säger att vi har ansvaret då vi valde den byggfirman. Har de något rättfärdigt påstående mot oss?
Tack,
Vladimir
 
Claes Sörmland
Det är mellan byggfirman och grannen. Ni är ingen part. Det vore en annan sak om det inte rörde sig om en olycka utan ni hade uppdragit åt byggfirman att stänka färg på grannens egendom.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är mellan byggfirman och grannen. Ni är ingen part. Det vore en annan sak om det inte rörde sig om en olycka utan ni hade uppdragit åt byggfirman att stänka färg på grannens egendom.
tack för svaret! Min oro är att om firman skulle försvinna helt och hållet då kunde vi bli ”part” i ämnet. Kan det hända? Var går gränsen?
Mvh
Vladimir
 
Claes Sörmland
V Vladimir Carli skrev:
tack för svaret! Min oro är att om firman skulle försvinna helt och hållet då kunde vi bli ”part” i ämnet. Kan det hända? Var går gränsen?
Mvh
Vladimir
Nej ni kan inte blir part, det följer inte skadeståndsrättsliga principer.

Enda undantaget jag kan se skulle vara om era radhus är en del av en bostadsrättsförening och det finns en skrivning i stadgan att ni ska hålla uppsikt över de som utför arbete på er bostadsrätt. Då fungerar ju stadgarna som ett slags avtal som involverar er i det hela.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej ni kan inte blir part, det följer inte skadeståndsrättsliga principer.

Enda undantaget jag kan se skulle vara om era radhus är en del av en bostadsrättsförening och det finns en skrivning i stadgan att ni ska hålla uppsikt över de som utför arbete på er bostadsrätt. Då fungerar ju stadgarna som ett slags avtal som involverar er i det hela.
tack så mycket. Det är inte bostadsrätt som gäller för oss men vi kollar upp om det finns någonting i samfällighetförenings stadgan
Mvh
Vladimir
 
Claes Sörmland
V Vladimir Carli skrev:
tack så mycket. Det är inte bostadsrätt som gäller för oss men vi kollar upp om det finns någonting i samfällighetförenings stadgan
Mvh
Vladimir
En samfällighetsförening kan inte reglera er privata egendom, bara driften av de gemensamhetsanläggningen. Äger ni t ex tak eller fasad tillsammans så är det samfällighetens gemensamma problem.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.