Tänkte konvertera vår villa från direktverkande el till vedeldning mot acktank och installera vattenburen värme, för detta kan man söka konverteringsbidrag och få ersättning för 30% av material och arbetskostnad dock max 30000.

Finns det då möjlighet att anställa sig själv för nedgrävning av ex kulvert och/eller uttag av maskinhyra om man har ett sådant företag och med F-skattsedel, naturligtvis ska detta deklareras som inkomst i företaget.
 
Eftersom du då måste betala 25% i moms, plus skatta ut resultatet så är det nog bättre att göra jobbet själv.
 
Vet inte om bidragsreglerna tillåter det, men jag har lite svårt att se att det skulle vara lönsamt skattemässigt, du måste ju i så fall fakturera typ 100 000 till dig själv. Sedan får du ta ut lön ur företaget, då får du betala arbetsgivaravgifter/egenavgifter på ca 30 000, inkomstskatt på det som blir över. Ev måste du dessutom redovisa moms, dvs 20 000 av de 100 000 går in som moms, där får du visserligen dra av lite moms för material också. Beroende på vilken marginalskatt du har (och på om du blir tvungen att redovisa moms) så kommer du att få betala 50 - 75 000 för att få ett bidrag på 30 000.
 
Hej!

Hmm... (tänker högt)
Låna pengar, betala ditt eget företag som får skatta bort större delen! Sen får du ändå i slutändan stå o slita själv + att du har "skänkt" bort en del av pengarna till staten?

Dvs. Exempel:

Du lånar 100.000, betalar dig själv, kanske får "vinst" på 20.000 + att du får stå och slita själv islutändan ändå?

SLUTSATS: Du går -80.000

1+1=3 i det här fallet!

MVH
 
Redigerat:
Ja hur blir det?

Nu behöver vi inte låna så den kostnaden försvinner och eftersom företaget är nystartat har jag ett ackumulerat underskott så eventuella inkomster behöver ju inte skattas för, inte ännu på några år.

En grov uppskattning av materialkostnaden till max 80000 och arbetskostnaden för förläggning/grävning kulvert 6000.

Det handlar ju inte om så stora pengar för min "arbetsinsats" men det vore kul att veta och alltid lär man sig väl nåt:)
 
Nu tänker ni väl lite lustigt. Kan ju inte bli -80000 om han "anställer" sig själv. Betala själva kalaset måste du ju göra i vilket fall som helst för att få bidraget, går ju inte att göra det svart eller på fritiden då. Så kostnaden är ju fast varav du kan få bidrag till 30000 från staten. Sen är ju frågan om du anlitar någon annan entreprenör som får pengarna eller om du själv utför det och får pengarna. Gör du det själv "behåller" du ju en större del av ditt utlägg.

Bäst resultat blir det väl om du kan köpa materialet och få bidrag för detta? och sen göra själva arbetet på fritiden.
 
Man får inte bidrag för materialet. Inte maskinkostnad heller för den delen.
 
mycke_nu skrev:
Man får inte bidrag för materialet. Inte maskinkostnad heller för den delen.
Då faller ju hela iden också och tråden kan raderas. :D (Stod ju nått om material i första inlägget dock)
 
Undrar om inte mycket nu tänker på rot bidrag. Det här gäller ju konverteringsbidrag.
 
hempularen skrev:
Undrar om inte mycket nu tänker på rot bidrag. Det här gäller ju konverteringsbidrag.
Fel av mej! Tar tillbaka det där!
 
Jo cem77, det är nåt sånt jag tänker.

Så om jag anställer mig själv (om det nu går enl bidragsansökan) och betalar en ersättning till mitt företag på låt oss säga 6000, den summan får då beräknas in i bidragsansökan och "vinsten" blir då 2000 på skatteåterbäringen.

Samma summa ( 6000:- )måste ju då redovisas som inkomst på min firma och skattas för samt ev egenavgift?
Men då firman ligger på underskott behövs väl inte ovanstående och vinsten blir då dessa 2000:- plus avdragen för materialet.

Att deklarera en inkomst kan väl vara bra så länge man ligger på underskott, man kanske blidkar skattemasen en aning då man visar på en om än liten vinst och inte ackumulerat underskott år efter år?
 
HJFF1969 skrev:
Så om jag anställer mig själv (om det nu går enl bidragsansökan) och betalar en ersättning till mitt företag på låt oss säga 6000, den summan får då beräknas in i bidragsansökan och "vinsten" blir då 2000 på skatteåterbäringen.

Samma summa ( 6000:- )måste ju då redovisas som inkomst på min firma och skattas för samt ev egenavgift?
Men då firman ligger på underskott behövs väl inte ovanstående och vinsten blir då dessa 2000:- plus avdragen för materialet.
Var inte firman nystartad? Varför ligger den då på underskott?
 
Är det inte vanligtvis då firmorna ligger på underskott? första 5-10åren när det är en massa investeringar som ska göras mm...

-MH- skrev:
Var inte firman nystartad? Varför ligger den då på underskott?
 
Jag försöker förstå hur TS tänker, så jag kan förklara varför idén sannolikt inte är så bra. :)

Så därför är det TS specifika förutsättningar som intresserar mig.
 
-MH- , det är bra att du försöker förstå hur jag tänker då jag knappt vet det själv:)

Jo firman är nystartad med allt vad det innebär, inköp av grävmaskin + reservdelar och tillbehör, en traktor är också införskaffad för snöröjning bla, en del andra investeringar är också gjorda, detta har lett till underskottet i firman (om det nu kallas så)

Att äta upp underskottet kommer säkert att ta 6-10år och av den anledningen låter det intressant att anställa mig själv och då förhoppningsvis tjäna på det på 2 sätt.

1. Att få ange kulvertjobbet när jag ansöker om konverteringsbidraget innebär ju större utnyttjande av detta, i bästa fall till max, alltså 30000:-

2. Att få inkomst till firman och därigenom blidka skattmasen ett par år till om jag vill införskaffa mer prylar, dom är nog inte så intresserade av ett företag som år efter år ökar på underskottet, ju större inkomst desto mer toleranta mot fortsatta "inköp" ska jag hyra ut maskinen kan jag ju lika gärna göra det till mig själv:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.