Köpte en FM Mattsson blandare som jag tänkte byta ut mot min IKEA blandare. Nu visade det sig dock att slangarna var lite olika. FM Mattsson slangen saknade muttern nertill som IKEA slangen har, vilket gör att jag inte kan ansluta den. Tyvärr har slangarna olika dimensioner på de utvändiga gängorna, vilket gör att jag inte bara kan byta dem mellan blandarna.

FM Mattsson slangen till vänster och IKEA:s till höger:


Två olika vattenanslutningsslangar för blandare, en utan mutter (vänster) och en med mutter (höger)
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska jag köpa någon typ av adapter till FM Mattson slangen eller ska jag köpa en likadan slang som till höger? Någon som kan bidra med länkar till det jag behöver?
 
tommib
Du behöver en halvkoppling. Mät änden på rördelen på FM Mattsons slang (troligen 10mm) och mät invändig dimension på muttern på IKEAS slang (troligen 3/8" eller 1/2", du kan också kolla manualen där det står). När du har rett ut vilka dimensioner du har åker du till t.ex. Hornbach och köper rätt halvkoppling.

Eftersom du har haft IKEAs blandare så antar jag att du har slätände ut från någon ballofix eller liknande under vasken?
 
Gängdelen på FM Mattsson slangen är 10mm och den släta ändan är också 10mm.
Muttern på IKEA slangen är 18mm.

Vad kallas dom storlekarna med andra namn?

Så här ser väggkopplingen ut:

Väggkopplingar för VVS med gängade och släta anslutningar på beige kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Ja, det där är en slätände. Som sagt, du ska ha en halvkoppling 10xnågot där något är dimensionen på gängan (muttern) på IKEA-slangen.

Vilken blandare är det? Det står i manualen och är som sagt 3/8" eller 1/2", även kända som R10 och R15.

Här kan du köpa den, till exempel: http://www.bauhaus.se/halvkoppling-10xr15mm-fkr.html eller http://www.bauhaus.se/halvkoppling-10xr10mm.html

Om du är osäker på mätningen så kan du ta med både nya och gamla slangen till butiken så kan du kolla vilken koppling som passar.

Du ska alltså ha två st, som heter antingen 10x10R eller 10x15R beroende på vilken gänga du har.


Änden som ska till blandaren är inte viktig, den får man förutsätta passar :)
 
Redigerat:
Tack!

Det är en FM Mattsson 9000E II.
 
  • Gilla
Canon123
  • Laddar…
tommib
Ah... jag menade IKEA-blandaren. Det är ju den som har suttit på de där kopplingarna....
 
Ah, det är en Ringskär.
 
tommib
Ok. Då är det R10 anslutning, så du ska ha två halvkopplingar 10x10R (om den är köpt i Sverige vill säga...)
 
tommib skrev:
Ok. Då är det R10 anslutning, så du ska ha två halvkopplingar 10x10R (om den är köpt i Sverige vill säga...)
Tackar! 👍🏼
 
Krilleman
Är det verkligen slät ansats på FMM:s ventiler?

Återigen är detta viktigt att halvkopplingarna är typgodkända för mässing! (Det verkar som jag har fastnat på tjat-linjen, men det är viktigt!)
 
tommib
Det står uponor på ventilerna. Jag tycker det ser ut som slätände och det har tidigare suttit en IKEA Ringskär där som enligt manualen har G3/8" anslutning när den säljs i Sverige.

Ja, det där med typgodkännandet är viktigt förstås. Det framgår tyvärr inte från bauhaus hemsida om de är det. Det framgår inte ens vem som tillverkat dem. Rinkaby har halvkopplingar som är godkända för mässing http://www.rinkabyror.se/artikel/halvkoppling-08xr10/ (eller ja, så tolkar jag det när det står mässing) men då ska TS beställa dem, betala frakt och vänta.

Ärligt talat, hur ofta läcker det? Vad kan egentligen hända? Händer det när man installerar kopplingen eller gradvis över många år?
 
Krilleman
Ja det står ju Uponor, jag tyckte det såg ut som FMM:s blåa vred i all hast! :x

Är det slät ansats så är det bara hitta en godkänd halvkoppling. Nej, rinkaby menar antagligen att den är i mässing. Annars skulle det ha stått "mässing, koppar, stål, PEX".

Vid ev skada kan FB neka ersättning vid felaktigt montage.
 
tommib
Jo, det förstår jag. Men vad riskerar man för slags skada? Är det något som händer direkt, typ att man knäcker röret, eller är det något som händer senare, typ galvanisk korrosion? Hur stora är oddsen för skada?

Ibland måste man acceptera en lösning som inte är 100% (nu är detta iofs inte ett sånt fall, det går utmärkt att beställa korrekta halvkopplingar, men ändå)
 
Krilleman
Oddsen för att det fungerar endå är nog gissningsvis ganska höga.

Men kan fuska på många andra områden utan att det äventyrar lika mycket som VVS.

Sen är det ju så att man får fritt välja själv, jag brukar dock alltid att avråda det.
 
  • Gilla
Canon123
  • Laddar…
tommib
Jo, jag brukar försöka undvika att fuska. Men jag vill som sagt gärna veta vad som går fel. Alltså på vilket sätt. Det ger mig möjlighet att värdera risken för den gången jag "måste" ta en genväg...
 
  • Gilla
Canon123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.