Vad är fördelen med sådana? Slipper en flexdämpare före varje tilluftsdon antar jag men blir det tystare design om man kör med ALS före sina tilluftsdon? Man slipper strypa i donet utan stryper väl flödet i ALS-spjället istället? Finns sådana hos någon Internetbutik till rätt ptis, hittar ingen alls?
 
De luftdon som används med en anslutningslåda saknar egen strypmöjlighet, injustering görs med spjället i lådan.
Sedan är anslutningslådan ljuddämpad för att dämpa eventuellt ljud från spjället.
Lådan innehåller även ett mätuttag som kan användas vid luftflödesmätning/injustering.
Anslutningslåda är även utformad för att ge ett jämn luftflöde i hela luftdonet/spridaren, sätter man t.ex. bara en 90 graders böj innan kan man få att luften mer sprids åt ett håll.

Anslutningslådor tror jag inte du hittar i någon webbutik.
 
Men blir det tystare system att strypa i en låda istället för i ett don?
 
Dom don som passar till anslutningslåda kan man inte strypa utan man måste ha anslutningslåda (eller ett spjäll i kanalen före), så därför kan man inte svara på den frågan.
"Bostadsdon" stryper man in luftflödet i donet för att ha en enklare konstruktion, kolla t.ex. på Swegons DOMO.

Hur mycket ljud man får handlar mer om konstruktion av systemet och val av don, ett för litet don med anslutningslåda för oljud även det om man kör för mycket luft.
 
Om du tittar i databladen till låda + don så ser du hur mycket dba de ger vid vissa flöden.
Det förutsätter ju givetvis att det finns erforderliga ljuddämpare vid aggregatet och att man har rätt tryck i kanalen.
 
Har sett lösningar med CTVB-don och låda där donen är ostrypta pga påstått bättre ljudvärden när strypningen sitter i lådan istället för vid donet?
 
G
Väcker denna tråd till liv igen. Har samma fråga som TS och visst, det är svårt att jämföra rakt av.
Men vad tror ni med erfarenhet är bäst ur ljudsynpunkt. ALS låda med inkommande 125 och fast don på 160, eller flexdämpare och strypt don (båda 125).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.