Försöker uppskatta kringkostnaderna vid nybygge. Kommer bygga på en tomt där det idag ligger ett gammalt hus anslutet till kommunalt vatten och avlopp, även el är indragen och inkopplat. Det gamla huset skall rivas och det nya byggas ganska exakt där det gamla ligger idag. Innebär det att vi slipper anslutningsavgifter, då allt redan är "inkopplat" eller åker vi på det ändå? Är det någon som vet vad det i så fall kostar på ett ungefär. Huset och tomten ligger i Stuvsta i Huddinge kommun.
 
Jag har hört av andra som gjort likadant (rivit ett gammalt hus och ersatt det med ett nytt) att det inte kostat några nya avgifter. Men en kommun kan ju hitta på vad som helst i de här sammanhangen. Så det är nog bäst att du hör med just din kommun, för det är ju de som till sist bestämmer vad som gäller, oavsett vad andra har varit med om.
Elen är det din lokala kraftnätsleverantör som svarar för.
Har du tur så är även tele indraget. Det spar du i så fall många 1000 på.
 
Fast telefon finns i huset. Jag skall höra med kommunen men då låter det i alla fall som att det finns hopp om att komma billigt undan när det gäller något... Många bäckar små. Tack för snabbt svar!
 
A
Det låter troligtvis som om du åker på inkopplingskostnaden för telefonen, som nu är minst 7000 vid nybygge, annars borde väl inte kommunen ta ut avgifter för sådant som redan finns framdraget? Det är nog olika från kommun till kommun, det bästa är alltid att ringa och kolla själv vad som gäller för just dig. Våra vänner åkte inte på något när de rev sitt gamla hus och byggde nytt på samma tomt såvitt jag vet iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.