har en fråga om alla "påkopplingsavgifter"
El, vatten, avlopp som man betalar
Gäller dessa fram till tomtgräns eller ända fram in till huset?
Skall man själv stå för slang/rör och grävning till
tomtgräns eller ev även till någon anvisad anslutningspunkt?
som ni förstår ska vi inte bygga där husen står på rad
och inte så nära våran tomtgräns(stor tomt ~10.000kvm)
tacksam för svar
 
Totte_S
Det allra vanligaste vad jag vet är att man betalar och sen ser leverentören till att det hamnar i din tomgräns utan vidare åtaganden från din sida, om inget annat avtalats. Det gjorde i allafall vi. Sen får man snällt gräva eller betala nån för att gräva om man vill ha glädje av det som finns i tomtgränsen ;)

Ofta behöver man ju veta var man skall bygga innan de gräver ner servisen, i alla fall när det gäller avlopp, då man måste planera för ett visst fall, och då är det ju bra om om inte huset hamnar 50 m längre bort än de räknat med. Annars kan man åka på en pumpanläggning och det vill man inte :p
 
har nu fått svaret att då inte våran tomt ligger inom deras verksamhetsoområde så ska vi själva bekosta allt fram till en anslutningspunkt....ca 80.000 extra förutom själva anslutningsagiften...billigt och bra!!!
det är inte så himla långt till bebyggelse att detta känns hutlöst!!
dessutom tycker dom att vi inte kan ha en så stor tomt
>10.000kvm..varför frågar vi....därför att man inte har det, svarar dom
ja just nu känns det lite motigt med kommunen som man trodde skulle bli glad att man investerar i densamma
 
hmmmmmm tänkte just nämna verksamhetsområdet........ då SKALL det va vid tomtgräns...

Dom kan väl inte luras dom rackarna....... verksamhetsområdet finns det beslut på, det kan du begära "fram"....

Hos oss kan man få bidrag (max 12´) om man har en enskild anläggning eller onormalt lång servis...... men det är unika beslut i varje kommun.... kan va värt att kolla....
Elo tele är väl fram till yttervägg/skåp!!?

Tyvärr svårt att "få" uppskattning av paragrafnissarna.... är väl själv en sån... är ja rädd. :-[ :-[
Men jag uppskattar ert tilltag... ;D ;D ;D

lycka till...
 
100000 spänn får jag hosta upp för samma manöver. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.