Fått en offert på 45.000kr för att ansluta min tomt ca 350m från stationen.
Det är rätt lättjobbat rakt över min brors åkermark samt ca 30m på grannens åkermark. Inget avancerat direkt. Kompisen som har grävfirma tipsade om att när han fick sitt pris offererade han vad han skulle ha för grävningen om han gjorde det själv och fick jobbet.

Vad tror ni grävkostnaden är i detta fall? Max 20.000kr? Tänkte offerera elbolaget att grävning från min tomt till 5m från stationen för 20.000kr. Har maskin jag betalar 200kr tim inkl diesel för.

Kanske inte är praktisk möjligt att de rullar kabel och jag återfyller? Massa maskinkostnad för deras del ändå?

Vad tror ni?
 
Redigerat:
Det är kanske inte så enkelt som man tror, det krävs tillstånd/servitut av alla markägare, och det lär krävas ett kabelskåp intill tomtgränsen där man avsäkrar/byter area på kabeln. Kan tänka mig att 15000 max är ren maskinkostnad.
 
När de lade ner min elkabel använde elbolaget en sån där "plog" eller vad det kallas, som plöjer ner kabeln direkt i marken. Det var alltså ingen grävning/återfyllning alls. Är det åkermark borde de kalkylerat med den metoden. I så fall vinner du ingenting på att gräva själv.
 
Kanske inte är några större pengar vs strulet. Gå från kostnad på 45 ner till 35. Kanske inte värt besväret då. Men det är alltid bra att klura lite ibland finns det pengar att hämta :)
 
Mikael_L
Är 45' inkl elkabeln?
 
Mikael_L skrev:
Är 45' inkl elkabeln?
Frågan jag ställde till elbolaget var. Jag vill ha el fram till mitt hus. Ritade in på karta var det står osv. Svaret jag fick var 45.000kr. Att något inte skulle ingå verkar konstigt.
 
Mikael_L
Generellt tycker jag 45' för en 350 meters anslutning till ett hus låter riktigt billigt.
Är kabeln inkluderad så är det riktigt snorbilligt. Du och jag köper inte ens kabeln för 45 tusen. (Elbolaget har kanske inköpsvolymer som resulterar i lite bättre meterpris).

Tänk på att det brukar gå på 15-25' även om huset nästan står på elskåpet.

Subventionerat?
 
Mikael_L
Har du deras prisuppgift skriftligt, ska du kanske slå till direkt, och inte godkänna ev tillkommande kostnader. ;)
 
Mikael_L skrev:
Generellt tycker jag 45' för en 350 meters anslutning till ett hus låter riktigt billigt.
Är kabeln inkluderad så är det riktigt snorbilligt. Du och jag köper inte ens kabeln för 45 tusen. (Elbolaget har kanske inköpsvolymer som resulterar i lite bättre meterpris).

Tänk på att det brukar gå på 15-25' även om huset nästan står på elskåpet.

Subventionerat?
Fan nu blir jag svettig. Offerten jag fått behöver ändras då jag flyttat tomten 50m längre bort. Jag kommer ju slita av mitt hår om jag får en ny offert på dubbla priset eller nått.:blushing:
 
Mikael_L
Jag är ju inte speciellt bevandrad i dessa anslutningsavgifter, men spontant tycker jag inte att 45 papp för en 350 meters anslutning låter mycket.
I våra 16-17.000:- (vad det nu var) ingick det upp till ca 20 meter anslutningskabel från tomtgräns räknat, efter det skulle dom börja debitera för extralängden.
En kabel på 350 meter blir säkert minst en 5g16mm2, om inte ännu kraftigare, för att hålla spänningsfall och förimpedans på lämpliga nivåer.
Det kan ju hända att man går över till en alu-kabel i detta fall, men det blir inte direkt billigare än 10-16mm2 koppar (men billigare än 50mm2 koppar, typ).
https://www.elbutik.se/product.html/jordkabel-fr-n1xv-2?category_id=2101
 
Om det är 350m lägger man nog minst en 95mm2 AL till kabelskåp vid tomtgräns, sedan 10mm2 som serviskabel. Det är sällsynt med serviskablar >100m till vanliga villor vid nybygge.
 
Hemmakatten
Vi betalade 50.000:- för elanslutningen. då ingick ca 300 m kabel. Elverket fick sätta upp ett nytt skåp på andra sidan vägen och borrade sig under vägen. Vi själva fick bekosta grävning av rörgrav ca 250m på vår tomt. Elverket tillhandahöll elrör och kom senare för att dra i kabeln. Ett flertal draggropar fick göras för att kunna dra i kabeln (den är riktigt grov).

Samtidigt med borrningen under vägen så drog Telia sin kabel i samma rör under vägen. Telia tillhandahöll rör och telekabel för det facila priset av flyttningsavgift 600:-. Detta var för 4 år sedan, idag är som bekant priset ett helt annat.

I rörgraven las också elkabel för infartsbelysning. Det är bra att tänka på att förlägga rörgraven så att man kan utnyttja den så effektivt som möjligt.
 
Menar du att det skall grävas hela 350m och läggas kabel är anslutningskostnaden helt ok..Grävkostnaden är nog den mindre kostnaden.. Du kan ha en grävare igång en hel arbetsdag för ca 6 tusen. Bör kunna göra själva grävarbetet på den tiden.

Är de 45 tusen bara grävkostnaden går det att komma billigare undan, men inkluderar det elbolagets anslutnigskostnader & elmätare etc är det snarast billigt.
 
PST skrev:
Menar du att det skall grävas hela 350m och läggas kabel är anslutningskostnaden helt ok..Grävkostnaden är nog den mindre kostnaden.. Du kan ha en grävare igång en hel arbetsdag för ca 6 tusen. Bör kunna göra själva grävarbetet på den tiden.

Är de 45 tusen bara grävkostnaden går det att komma billigare undan, men inkluderar det elbolagets anslutnigskostnader & elmätare etc är det snarast billigt.
Frågan jag ställde till elbolaget var. Jag vill ha el fram till mitt hus. Ritade in på karta var det står osv. Svaret jag fick var 45.000kr. Att något inte skulle ingå verkar konstigt. Rubbet ska ingå i dessa 45.
 
Normalt ingår i offerten: grävning, återfyllning, skyddssand i det grävda diket till tomtgräns, kabel, kabelrör på tomten (som du gräver ner) samt inkoppling. Den stora delen av kostnaden är kabel och del i det "matande nätet"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.