Hej!
Jag håller på att sätta in en ny panna (BAXI 50kW) och ska ha en rektangulär tank till den, på 1x1,5x2,5 m (BxDxH). Tanken ska måttbeställas, så jag kan välja själv var jag vill ha anslutningarna. Spelar det någon roll för skiktninen hur man placerar dem? Jag funderar på att sätta dem ut mot ena kanten på en av långsidorna, är det fel?
 
Nej, men se till att få dom i topp repektive botten. Dom brukar ha lite svårt för det.

Och varför inte ta till tanken lite när du ändå håller på??
 
Vad bra! Precis det svaret jag ville ha! :D

Ang. storleken är det platsen som begränsar lite, tanken ska stå i en verkstad som jag inte vill ta för mycket plats från. Tanken kommer mata en tekniktank i boningshuset så det kommer till några liter förutom den i den stora tanken...
 
3,75m3 är mer än de flesta har....Det är bra för skiktningen att koppla in tanken från sidan, likaså att den är "högre än bred" (Så långt det verkar helt rätt). För bästa skiktning är det också att rekommendera en tappvattenautomat för varmvattnet (Ingen beredare eller slingor inuti tanken) dessutom är TVA'n billigare...
 
PST skrev:
3,75m3 är mer än de flesta har....Det är bra för skiktningen att koppla in tanken från sidan, likaså att den är "högre än bred" (Så långt det verkar helt rätt). För bästa skiktning är det också att rekommendera en tappvattenautomat för varmvattnet (Ingen beredare eller slingor inuti tanken) dessutom är TVA'n billigare...
Anslutningarna ser ut att bli centrerade mitt på ena kortsidan. Tanken kommer sakna varmvattenberednig. Det kommer ske i en slavtank i boningshuset...
 
nöjd me pannan? o annläggningen?
 
obba skrev:
nöjd me pannan? o annläggningen?
Absolut! Det blev en sådan tank som jag beskrev, men ändringen att jag laddar den uppifrån för att bli av med luften i systemet. Alltihop fungerar toppen och skiktningen i tanken är det inga problem med.
Har du några frågar så är du välkommen med dem, jag ska svara så gott jag kan!
 
kaka84 skrev:
Absolut! Det blev en sådan tank som jag beskrev, men ändringen att jag laddar den uppifrån för att bli av med luften i systemet. Alltihop fungerar toppen och skiktningen i tanken är det inga problem med.
Har du några frågar så är du välkommen med dem, jag ska svara så gott jag kan!
okej va skönt.. hur många ilägg behövs för att värma tanken uttan uttag?

ska själv installera en innova 50kw o 5m3 acktank nu i sommar..
 
Kommer inte ihåg riktigt, har inte eldat utan uttag sedan förra sommaren, men jag har för mig 2-3 beroende på vedkvalitet. Just nu bor jag inte i huset så jag eldar inte där nu heller, håller på att renovera huset och har varken kök eller badrum. :p
Jag är helnöjd med mitt val av panna. Baxis kundtjänst är ett stort plus, i våras gick mitt elektronikkort i pannan sönder. Jag ringde och Baxi skickade utan att knorra ett nytt som jag hade på 1-2 dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.