Hej!
Ska så smått börja med att få upp mitt expansionskärl på vinden, men har nu stött på lite funderingar. Kärlet är tillverkat av ett 400 rostfritt(syrafast) rör, anslutningarna är svetsade på gavlarna så det är tänkt att vara monterat stående men eftersom kärlet är på 150-160 liter så får det en höjd på ca 130cm och utrymmet jag har till godo på vinden är ca 140-150 cm från isoleringen till högsta punkten vid nocken sänker jag ner kärlet en bit i isoleringen kan jag tjäna ca 20-30 cm men hur mycket isolering krävs ovanpå kärlet för att man ska vara säker på att det inte fryser? och kan man isolera ända upp mot yttertaket eller ska man ha en luftspalt i mellan så att luften kan röra sig runt ovansidan av kärlet? ett annat alternativ är om man kan montera kärlet liggande? i sådana fall måste jag svetsa in nya anslutningar på kärlet för in/utlopp. . Sedan vet jag att expansionsledningen helst ska vara rakt ned utan böjar men ska jag pricka pannrummet och pannan måste jag dra ledningen efter murstocken och ner, om jag då ska få plats med isolering mellan kärlet och murstocken måste jag sätta två 90 graders böjar med en rörstump i mellan för att få platts med isolering mellan kärlet och murstocken sedan blir det någon form av böj i pannrummet för att pricka anslutningen för expansion på pannan. drar jag ledningen rakt upp från pannan utan böjar får jag en stång för exotisk dans i vardagsrummet:wow: så hur löser man detta? Trycklöst system med expansion ovanpå tanken går inte p.g.a. låg takhöjd och alternativet med kärlet bredvid tanken är överkurs för mig. och trycksatt expansion vill jag undvika p.g.a. eget vatten samt rektangulära tankar= 1 bar
 
Varför inga böjjar på ledningen? Du kan ansluta varsomhelst på systemet...

Du kan ha det liggande, sålänge du har en anslutning i botten o en i toppen.

Trycksatt system har inget med eget vatten att göra.
Hur stora är dina tankar? Eftersom du har 160 exp volym gissar jag på att du har ca 1500/2000l i tankarna? hur många tankar...Såvida du inte har en stor tank och kan klara dej på 1,5-2 bar så tror jag inte det blir problem...
 
Ok! Är nog här på forumet som jag läst att man inte ska ha böjar på expansionsledningen utan att den måste gå rakt upp. anledningen till att jag inte vill ha sluten expansion är 1 att tankarna är typade för 1 bar två st rektangulära 1500 liters tankar=3000 liter
2 eget vatten gör att går strömmen så är jag utan vatten= mycket begränsad tid som jag har nödkylning till pannan samt att det blir en kluns till på 400 liter i pannrumet som tar plats. visserligen sa dom på tanksvets att det går att köra sluten expansion på tankarna men att livslängden på dessa blir kortare pga ständigt varierande tryck.

Lite beroende av hur tjock isolering man bör ha på expansionskärlet kan jag kanske ha det stående, det är ju inte bara att borra i 3mm rostfritt så går det att isolera på ett bra vis stående är ju det enklast.
 
Är kärlet kopplat varmt så är väl främsta anledningen till isoleringen att undvika att skapa för mycket kondens uppe på vinden, expkärlet är ju alltid varmt vintertid eftersom man alltid vill ha varmt inne..

Men så mycket isolering som möjligt är ju vettigt, ett hus brukar ju ha mellan 20-40cm isolering för att hålla värmen inne..

Att det ska gå rakt upp är väl ingen krav, men det är däremot rekommenderat att ha en ständig stigning på röret så att luft och ånga hittar ut fort, minst 28mm rör. Det blir MYCKET ånga om det skulle börja koka på riktigt, ju smidigare det går för ångan att komma ut ju mindre skada..
 
Ok! så 30-40 cm så borde det klara sig? 28 rör är det som jag tänkt använda och ev prisol till signalledningen. det blir ju ingen lång sträcka som röret löper horisontellt= tjockleken på isoleringen, så det borde ju inte bli så stort motstånd tycker man på den korta stumpen. om man nu ska löda 28 rör ev. grövre till laddkretsen senare vad behöver man för brännare för att klara detta? map-brännare eller går det med en enklare brännare? vad är att rekomendera mjuklödning eller hårdlödning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.