En fråga till alla erfarna:
Jag gör ritningsdetaljer för vårt blivande fritidshus. Hade ritat anslutningen mellan ytterväggar och bjälklag så som jag sett bl.a. på träguiden och i någon bok: Väggar stående på golvet så att säga. Men när jag pratade med en konstruktör så föreslog han att jag skulle gå ner med reglarna på utsidan om bjälklaget och fästa med fransk skruv "utifrån". Han menade att det gav bättre momentupptagning, vilket han naturligtvis har rätt i. Frågan är om det behövs.
Bilder nedan på de två varianterna.
Vad ser ni som fördelar/nackdelar med de två?
Stugan blir ca. 60kvm med ryggåstak över halva huset.
Kommer starta en projekttråd framöver också när startbeskedet är klart.
Bjälklaget (220) är nerfällt i bärlinan (2x220) med balkskor, och det hela ska vila på plintgrund.
Reglarna är 170.

3D-modell av en ytterväggskonstruktion med reglar som står ovanpå ett bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alt 1: Väggen helt på bjälklaget.

3D-ritning av en byggkonstruktion som visar en ytterväggsanslutning till bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alt 2: Regeln går ner på sidan om bjälklaget.
 
Var är syllen?
Och vad står regelväggen på?
 
Regelväggen måste ha någon form av upplag. Antingen står den ovanpå golvbjälkarna eller så vilar den på grundmuren. Den kan inte hänga i franska skruvar i golvbjälkarnas ändar. Taklasterna, som ytterväggarna har till uppgift att ta ner, kan bli ganska stora. Pratet om momentupptagning förstår jag inte alls. Det är knappast relevant i den punkten.
 
Förtydligande kanske med ritningen nedan. I fallet "alt 2" så vilar alltså ca. 55% av regeln på bärlinan/bjälklaget, eller på en övre syll som vilar på bjälklaget.
Teknisk ritning av ett byggprojekt där en regel vilar 55% på en bärlina med måttangivelser och en fransk träskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Exempel på alt. 1 från träguiden:
anslutning-grundmur-vaggreglar-konstruktionsvirke_2d-v58-h.png
 
Ja, alt 1 är vettigt. Där vilar de stående reglarna i väggen i sin helhet på en syll som ligger på golvreglarna. Sedan finns där plats för en tunn kantisolering av golvbjälklaget som minskar köldbryggorna. Så skulle jag bygga. I alt 2 är den stående regeln antingen urjackad eller såstår den bara till en del på golvreglarn. Detta måste vara ett sämre alterntiv.
 
Om man väljer alt 1, hur fäster man på bästa sätt väggarna i bjälklaget om man bygger väggarna liggande och reser de hela?
 
Fransk skruv eller stålbeslag tycker jag.
 
J justusandersson skrev:
Fransk skruv eller stålbeslag tycker jag.
Ja, men hur kommer man åt att borra och skruva eller slå in fästelementen?
 
Om väggens stående reglar hamnar rakt över golvbjälkarna, kan man använda ett gaffelankare, (som man annars använder för att fästa in takstolar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.