N
Har en fundering angånde en platta på mark med L-profiler som har cellplastisolering 100mm i ett L med en fasning högst upp.

Uterumsleverantören anger att man ska lägga U-profilerna som håller skjutdörrar och fönster en liten bit ut över kanten på betongplattan - men då kommer monteringsskruven att gå nästan bara i cellplast. Och sist jag kollade så fungerar det inte så bra att skruva i cellplast.

Någon som har en bra konstruktionslösning på detta?

Man kan ju lägga profilen längre in så att skruvarna får fäste i betongen. Eller som någon föreslog, skära bort isolering i ovankant på L-profilen, men då skapar man ju en köldbrygga.

Bifogar ett vackert konstverk, där den gröna klossen motsvarar U-profilens placering ovanpå L-elementet, samt den skruv som ska hålla fast U-profilen.
 
  • Teknisk ritning, snitt av väggkonstruktion, cellplastisolering, betong, skruv, U-profil dimensioner, skalenlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tja!
du ska kapa av i kanten där du ska dra skruvarna/bultarna...så du kan gjuta betongen närmate kanten på l-ellementen. finns en skitbra beskrivning på YT som jag inte kommer ihågnamnet på
 
N
N No1_CousCous skrev:
tja!
du ska kapa av i kanten där du ska dra skruvarna/bultarna...så du kan gjuta betongen närmate kanten på l-ellementen. finns en skitbra beskrivning på YT som jag inte kommer ihågnamnet på
Jo, har sett den lösningen, men den är ju inte helt korrekt. Man vill ju inte skära bort isolering som man först lagt dit. Det skapas dessutom en köldbrygga.
Kommer att ha skjutdörrspartier längs med hela sidan, så då måste man skära bort isoleringen hela vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.