Grundförutsättning är ny papp och läkt och återanvända enkupigt taktegel, 45-graders takvinkel, två skorstenar en bit ner från nock samt två takfönster. Plåtarbetena på skorstenarna (överbeslag = plåten som ligger mellan skorsten och ovansidan på teglet) samt inklädnaderna av takfönstrena skall sparas och kommer ej demonteras.

Har försökt bilda mig en uppfattning om hur man brukligt ansluter underlagspapppen på ett bra sätt mot skorsten samt fönster. Lite reflektioner:

- Den snart 50 år gamla pappen är lite lätt uppvikt här mot fönster och skorsten. Har gett visst läckage men inga direkta problem. Ej fäst mot skorsten eller liknande, endast uppvik.
- Instruktioner för dagens underlagspapp beskriver väldigt kort hur anslutning mot skorsten och liknande ska göras. Oftast bara med att underbeslag i plåt ska användas. Alla plåtslagare jag har pratat med tycker det är en bra idé men inte något de tillverkar i enorma volymer, dvs de flesta tak som läggs om saknar underbeslag.
- Pappuppvik känns inte fel alls men jag hade velat täta uppviket mot åtminstone skorstenen men takmassa eller annan gegga. Problemet som jag ser det är (ytter)hörnen. Det finns ju inget bra sätt att få till pappen där utan massa lappande.

Frågan är helt enkelt: hur bör man göra?

Jag funderar på ett underbeslag till en av skorstenarna (en frostsprängd stackare som det läckt vid redan), uppvik på resten. Är rätt kämpigt att få in överbeslag under befintliga plåtarbeten. En plåtis föreslog en plåt i överkant och sedan bara vika upp papp på sidorna. Inte heller dum idé.

Har även bollat med tanken att göra egna underbeslag av plåtvinklar som jag fulfalsar ihop med en massa tätgegga i hörnen på någon vänster.

I mina ögon hade även någon form av lustiga ytterhörn liknande de som finns för badrumstätskikt varit smidigt. Visst, hade behövts olika för olika takvinklar men ändå.

Tankar, BILDER eller erfarenheter?
 
  • Gilla
Etrompa
  • Laddar…
Börjar förstå varför det är så klurigt att få ett vettigt svar ur hantverkare och lägginstruktioner. Inte ens Byggahus samlade takelit vet något :)
 
  • Gilla
Etrompa
  • Laddar…
Jag gjorde egna underbeslag och använde nockplåtar som utgångsmaterial. De sattes ihop på plats med popnitar och tätningsklägg. Svetstänger är bra hjälpmedel när man monterar. Det blir inte speciellt vackert, men det blir tätt. Så slipper man det orosmomentet. Det går ganska fort att svänga ihop. Jag har inte ångrat mig och tänkt att jag skulle ha gjort det enkelt för mig med pappuppvik i stället. Att klättra på tak i november för att leta läckor är inget som lockar. Bättre då att pyssla ihop något som gör att man slipper det nu på våren/sommaren
 
Använd trekantslist och klistra pappen med asfaltsklister mot skorstenen.
 
Intressant tanke Matti! löser tyvärr inte trixandet med en massa lappar i hörnen :(
 
Jag kan inte detta, men med samma problem som dig på ett tidigare hus gjorde jag som
du var inne på, jag vek upp pappen lite mot skorstenen knäckte till plåtar och falsade
ihop dem.
Detta löste problemet som jag hade då att vid vissa vädertyper blåste vatten eller snö
in under överbeslaget och vidare efter skorstenen in.
Men när jag kollade på Byggfällan så sa brorsan där att underbeslaget skall ligga under pappen
vilket jag tycker låter fel men vad vet jag:confused: (detta gällde iofs. inte skorsten)

Här har jag inte satt underbelag än utan jiddrat med pappbitar i hörnen som efter alla konsten regler
klistrats på plats. Detta känns inte på något sätt optimalt utan är något som måste åtgärdas.

Men som mattiasp gjorde tycker jag verkar vara lätt och smidigt jämfört med falsning. Jag
brukar använda butyl och täta plåtskarvar med för att jag tycker det fungerar bäst.

Mao. har jag ingen kunskap hur det egentligen skall utföras, men du är ju i alla fall inte
ensam med dina funderingar:) Jag ser fram emot någon som vet hur det skall utföras by the book.
 
Redigerat:
Hur höga har ni gjort era underbeslag? På två takfönster och en skorsten kommer jag inte demontera överbeslagen (heter väl något annat när det är ett helt inklätt takfönster iofs). Därmed kommer man bara åt att få till en plåt med typ 50mm uppvik.
 
  • Gilla
Axel75
  • Laddar…
Har lite svårt att se ditt tak framför mig, så du får beskrivning hur det är gjort på våra hus.
Plåtinklädning runt skorstenen ovan råspont och uppvikt mot skorstenen, samt tätat mot skorstenen. Uppvik är rakt och ej invikt i fog men har tätmassa på baksida och överkant. Sedan limmas underlagspappen mot plåten. Och precis som jag uppfattar ditt tak så avslutas det med en plåt ovanför takpannorna som har vikts in i murfogen och tätskikt.
 
Mikael_L
phl skrev:
Börjar förstå varför det är så klurigt att få ett vettigt svar ur hantverkare och lägginstruktioner. Inte ens Byggahus samlade takelit vet något :)
Hade jag bara kunnat bidra med något hade jag ju gärna berättat. :)

Men jag hade en helt annan konstruktion på mitt undertak. Och annan skorsten också, premodul, ej tegel.
 
Jag använde överbeslag uppvik ca. 50mm rätade ut droppnäsan så utviket blev ca.75mm
monterad med bytylband mot skorstenen. Anledningen till val av överbeslag var hade det hemma.
Mina gjordes som komplettering på ett befintligt tak. AndersS beskrivning är säkert det rätta sättet
att utföra det på:) Jag har nu fått lära mig att underbeslaget skall moteras under pappen.
 
AndersS skrev:
Och precis som jag uppfattar ditt tak så avslutas det med en plåt ovanför takpannorna som har vikts in i murfogen och tätskikt.
Precis så är det utfört på mitt tak
 
Frågan är om man inte ska be plåtis tillverka tvådelade underbeslag som man sticker på uppeifrån (skjuter från nock ner mot fot) och motsvarande del som man skjuter på från andra hållet. Har inga problem att fulfalsa ihop något skit själv men jag måste nog ändå ha en bit plåt bockat att utgåifrån då jag inte har någon bred plåtvik. Det jobbiga är att jag inte har måtten på träramen som utgör takfönstrena, hade hoppats att blottlägga den först när jag plockar ner teglet.
 
Se på fan, så många anvisningar jag ögnat igenom och inte en enda med liknande skisser. Tackar! Får väl se hur det blir med plåtar då...
 
Ingen som sparat anvisningen hur man klipper pappen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.