Har köpt ny tvättmaskin och när jag skall ansluta vattnet så passar inte gängan, min befintliga ballofix är mindre än den på slangen till tvättmaskinen, finns det nån adapter att skruva på så det passar?
 
  • Ballofix-ventil med gänga som inte passar till ny tvättmaskins slang, märkt med "VATETTE".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en tvättmaskinslangadapter framför en badrumsvägg och golvavlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en omatchande ballofix och slanggänga för en tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kane skrev:
Du fick inte med en adapter? De finns annars "överallt", byggvaruhus/VVS/Biltema/....
Nej, kan den heta strypringsmutter?
 
M Micke620 skrev:
[bild]
Kan det funka med en sån? Behöver jag gängtejp då?
 
M Micke620 skrev:
Nej, kan den heta strypringsmutter?
Nja, mer troligt med vattenanslutning eller adapter. Se till att hitta en variant med packning i botten på hondelen.
Elgigantens;
Metallisk vattenanslutningsadapter med gängor och packning i botten som visas på en online-försäljningssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen aning, men det ut att fungera. I den jag länkade fick man med en packning. Använde ingen gängtejp eller liknande. Var bara att dra dit. Fungerade perfekt.
 
M Micke620 skrev:
Kan det funka med en sån? Behöver jag gängtejp då?
Skaffa en med gummipackning i botten.
 
Johhhan
Nu har du fått förslag på övergångsnipplar i olika storlekar. Börja med att kolla vilka gängstorlekar du har.

Tvättmaskinens hona har antagligen gängor med invändig diameter 24mm, en gängstorlek som t.ex. kan kallas R20, G20 eller G3/4.

Kulventilens hane kan ha gängor med utvändig diameter på 17mm, vilket kan heta R10, G10 eller G3/8. Om diametern istället är 21mm så är det storleken kallad R15, G15 eller G1/2. Kolla också så att änden på kulventilen har en plan kant som kan täta mot en packning. Det har den antagligen om det suttit en liknande koppling där förut, men om den skulle ha en skarp kant och är gjord för klämringskoppling så sätter man först dit en planadapter.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.