Tänkte förbereda en del eldragning till tillbygget till torpet. En elektriker får sedan göra inkoppling till elcentralen. Vill passa på att installera ett utvändigt eluttag på på befintlig timmervägg. Om jag gör en håltagning genom vägg (timmer) för matning inifrån huset, kan jag ta upp ett 16 mm hål i själva dosan för 16 mm röret? De vägguttag jag sett verkar enbart förberedda för utvändig matning av el :confused:
 
En del modeller av uttag kan ta upp till 16mm i membrantätningarna. Men om du menar att du ska borra ett nytt hål på baksidan utan tätning för röret så är det inte tillåtet, men det finns faktiskt uttag som har knock-outs på baksidan avsett för detta.
För övrigt kan jag starkt rekommendera att du tar kontakt med en elektriker innan du påbörjar någonting. De flesta vill inte ta efter ett jobb som en lekman påbörjat. Och montering av allt elmtrl. (innefattar även rör, slang dosor o.s.v.) är behörighetskrävande.
 
  • Gilla
ericl
  • Laddar…
Ett tips är att borra från utsidan och med en vinkel uppåt. Skulle det mot förmodan rinna in vatten så kan det inte följa slangen/hålet och det rinner inte in i väggen. Silikon mm är bra tätning men efter ett par år så kan tätningen ändå läcka. Så man ska alltid göra genomföringar på rätt sätt.
 
  • Gilla
ericl
  • Laddar…
Tack! Misstänkte att det inte var godkänt att göra åverkan på en dosa. Får leta vidare efter en dosa med "knock-out" på baksidan.
 
E
Det du ska ha är isåfall ett uttag med membran på baksidan.

Har för mig att ABB Jussi kapslade uttag har membran på baksidan. IP55. Kan ha helfel dock, inte så ofta man tvingas använda ABB.
 
Redigerat:
  • Gilla
ericl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.