Vore mycket tacksam för hjälp, jag har en lite annorlunda timer/strömbrytare i hallen som jag vill byta ut.

Det är en dubbeltrapp där den timerstyrda/manuella delen är kronkopplad och styr en utelampa. Den andra helt manuella brytaren styr en trappkopplad hallampa.

Jag vill nu byta ut denna mot en Schneider Exxact dubbeltrapp där den ena knappen, vänstra sett från baksidan, är kronkopplad för att styra utelampan.
Till denna knapp ska även en Nexa LWMR-210 anslutas. Den andra knappen ska styra den trappkopplade hallampan.

På den gamla brytaren är anslutning 1 byglad till 5.

Hur ska jag koppla?

Gammal-brytare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny-brytare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Först, bra att veta: Varje anslutning på din gamla brytare är dubblerad, med två anslutningshål för varje inkopplingspunkt. Det ser ut som om dubbleringen används nere till höger, medan bara "ena hålet" används på de andra fyra anslutningspunkterna på gamla brytaren. Betrakta de två ledarna nere till höger som "samma ledare" - de ska anslutas på samma ställe på nya brytaren.

Schemat uppe till höger är väl egentligen fel, fast det funkar ju uppenbart.

På nya brytaren så tillhör 1,4,5 ena halvan och 2,3,6 andra halvan (med de siffror du ritat- du ser också att ena halvan är märkt med ettor och andra halvan märkt med andra halvan).

Vad som torde vara helt självklart är att alla ledare i nedre raden och ledaren i mitten på övre raden på gamla brytaren ska anslutas till ena halvan av din nya brytare, d.v.s. de ska anslutas till 1,4,5 (dina nummer). Eftersom schemat som är tryckt bakpå din gamla brytare faktiskt verkar vara felritat så kan man bara gissa hur trappbrytaren egentligen är kopplad (eller så kan man mäta, eller kolla hur allt är kopplat på andra ställen). Det är ofarligt att ansluta ledarna på en trappbrytare på fel ställe (så länge de ansluts inom samma brytare), det enda som händer är att trappfunktionen inte fungerar ordentligt. En kvalificerad gissning är att den svarta+vita ledaren som är anslutna till höger i nedre raden på din gamla brytare ska in på 4 på nya brytaren (med din numrering), och då ska "övre mitten" och "nedre vänster" in på 1 och 5 (spelar ingen roll vilken som är vilken av 1 och 5, det vänder bara på vilket som är upp/ned på knappen).

Ledarna längst till vänster och höger i övre raden på din gamla brytare ska anslutas till de två skruvplintarna på nexa'n. De uthängande lösa ledarna från nexa'n ska in till andra halvan på din nya brytare - och en av de båda måste anslutas där du markerat "3" på din bild. Det kvittar i princip dels vilken ledare av dessa två som är vilken och det kvittar också om den andra ansluts till 2 eller 6 (dina nummer).

OBS: Den felkopplingsrisk som finns och som antagligen faktiskt kan göra att något går sönder är att de uthängande ledarna från nexa'n kopplas fel så att det går ström in där. Se noga till att de ansluts till ena halvan av nya brytaren och inget annat ansluts till den halvan av brytaren. (D.v.s. de ska in på 3 och 2/6 och inget annat får anslutas på 2/3/6). Om du är osäker så rekomenderar jag dig att börja med att flytta "mitten upptill", "nere vänster" och "nere höger" från gamla brytaren till 1/5/4 på nya brytaren, men låta "övre vänster" och "över höger" sitta kvar och inte röra nexa'n som steg ett, och försiktigt provköra att nya brytaren fungerar som trappbrytare (prova att tända på första stället, släck på andra stället, tänd igen på första stället och släck igen på andra stället, då har du provat alla kombinationer av hur knapparna kan stå), samtidigt som timergrejen finns kvar på halva gamla brytaren. När det är rätt så flyttar du resten och "blandar in" nexa'n.

Givetvis ska strömmen brytas när du kopplar. Om du har vanliga proppar så stoppa proppen i fickan så ingen annan skruvar i den medan du arbetar.

Om någon vill hårddra reglerna riktigt nitiskt så är det väl nästan behörighetskrävande beroende på om man kan anse att nexa'n fyller "samma funktion" som timerfunktionen eller inte.
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Stort tack för bra förklaring! Ska ge mig på detta imorgon.
Det roliga är att trappfunktionen faktiskt inte funkar som den ska.
Händer att man få gå till den andra brytaren och ändra läge på den för att denna ska fungera....
 
A och O är alltid att koppla in rätt från början, aldrig prova sig fram. Använd t.ex en multimeter och ohmmät den gamla brytaren för att ta reda på hur den fungerar. Det verkar som att märkningen är korrekt men schemat felaktigt. Då skulle det vara en normal trappkoppling mot den andra strömbrytaren för hallampan, men det kan också vara en sparkoppling. Eftersom trappen inte fungerar så måste du reda ut hur det är kopplat. Mätningen ger svar på vad som är fas och tändtrådar, men du kan behöva titta i dosor och bakom den andra strömbrytaren för att veta.

Om det är en normal trappkoppling så ska fas till nr 4 och nr 10 (nexan).
De två tändtrådarna till hallampan ska till 1 och 5.
Tändtråden till utelampan ska till 9.
Nexans 7 och 8 ska till 2 resp 3.
 
Nej, A och O är att veta vad man gör när man provar sig fram. (Det här har jag och Bo alltid haft olika åsikt om - diskussionen som kan tänkas uppstå brukar aldrig leda till något - jag undrar fortfarande vilken fara som kan uppstå om man växlar anslutningarna inom en enda trappomkopplare på valfritt slumpvist sätt. Då tänker jag inte på fara i form av att folk ramlar och slår sig för att det är mörkt för att det inte går att tända lyset).

Om man har en multimeter (och vet hur man använder den) så är det givetvis bäst att mäta hur den gamla brytaren är kopplad - fast i det här fallet behöver nog kopplingen "utredas" lite mer eftersom det ändå inte fungerar.

Jag lever kanske kvar i den tiden då multimetrar var såpass ovanliga att alla som faktiskt hade en multimeter och visste hur man ohmmäter inte ställt frågan i tråden? (För 20-30 år sen kostade en multimeter flera hundralappar i dåvarande pengavärde, idag kostar de en bit under en hundring...).


Nåväl, för att kunna gissa lite mer kvalificerat hur trappomkopplaren ska vara kopplad så skulle en bild på hur det ser ut bakom den andra brytaren kunna hjälpa.

Eftersom kopplingen inte fungerar så gissar jag att märkningen i form av omkopplarsymbolen är fel både på själva brytaren och på schemat, men ledningsdragningen kanske däremot är rätt på schemat. Hur det faktiskt är kopplat i verkligheten stämmer med omkopplarsymbolen men inte med schemat. Den bruna nere till höger är troligtvis inkommande fas (och den vita som går från nedre högra hörnet till övre vänstra hörnet skulle i en perfekt värld varit brun), och vit och en svart går vidare till den andra trappbrytaren, ej sparkopplat.

Om du inte har möjlighet att ohmmäta brytaren så kan du prova att få igång den gamla genom att växla plats på ledaren i nedre vänstra hörnet och de två ledarna i nedre högra hörnet. Om det funkar efter att ha gjort den omkopplingen så kommer kopplingen som jag eller Bo föreslagit att fungera. (Vi har i princip föreslagit samma koppling vad jag kan se).
 
Det var faktiskt en elektriker som kopplade in den befintliga för några år sedan...
Återkommer med bild och info om den andra trappbrytaren i kväll.
Har en multimeter liggandes sedan många år men vet inte riktigt hur man använder den på rätt sätt :confused:
 
Om du är osäker ska du nog inte försöka dig på detta och under inga omständigheter prova dig fram. Installationen är dessutom behörighetskrävande. Det kanske inte räcker att titta bakom den andra strömbrytaren - du kanske också måste titta i dosor mm för att ta reda på vad varje ledare har för funktion, speciellt då den befintliga trappkopplingen inte fungerar. Därefter kan du rita upp ett kretsschema.

Multimetern ställer du in på ohmmätning och mäter mellan 2-4-5 på den gamla brytare för att ta reda på hur den växlar mellan de två lägena, om märkningen stämmer eller är omvänd. Om det är kontakt mellan 5-4 och 5-2 beroende på strömbrytarens läge, men aldrig mellan 2-4, så stämmer märkningen.
 
yxis skrev:
Nej, A och O är att veta vad man gör när man provar sig fram.
Tycker du verkligen att TS har tillräcklig kunskap?? Vågar du verkligen stå för råd som uppmanar till att prova sig fram till personer som är okunniga inom området? (Uppenbarligen inte eftersom du är anonym.) Hur vet du att det verkligen bara finns ofarliga kopplingskombinationer i just detta fall? Jag kan inte se vad som finns utanför de bilder som bifogats och antar därför inte automatiskt att det ser ut som det brukar göra.
 
Då har jag mätt på den gamla brytaren och när den är i ena läget (1) så ger mätaren utslag mellan 5-4 och 2-4.
När brytaren är i andra läget 2(2) så får jag inget utslag någonstans mellan dom tre mätpunkterna.

Efter att ha ändrat den andra ändens trappprytare så får jag i den gamla brytarens läge 1 utslag på 5-2 och 2-4 (hallampan tänds också medan jag har mätpinnarna på anslutningarna) och inget utslag när gamla brytaren är i läge (2).

Kompletterar här med ytterligare en bild på den gamla brytaren med ett tryckt schema som inte syntes på dom andra bilderna, samt en bild på den andra trappbrytarens baksida. (beklagar utebliven skärpa...)

IMAG0480.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0514.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror vi får lägga ned detta och att du får tillkalla någon som har lite mer vana vid att mäta upp sånt här.
Vad jag inte skrev var att ohmmätningen (resistans) skulle göras i spänningslöst tillstånd och helst också med ledarna bortkopplade från strömbrytarna. Nu verkar du har mätt spänning eller ström istället, och dessutom förväxlat den 3:e och 4:e mätningen. Ev kan glappkontakt i strömbrytare nr 2 spöka här också.

Det låter i alla fall som en normal trappkoppling och att märkningen på strömbrytare 1 är korrekt (och därmed schemat bredvid felaktigt). Man skulle kunna göra en rimlig gissning, men jag råder dig hellre att baka en kaka och bjuda hem någon som sysslar med sånt här.
 
Jessnet:
Uselt om en elektriker gjort installationen och kopplat fel!

Bo.Siltberg skrev:
Tycker du verkligen att TS har tillräcklig kunskap?? Vågar du verkligen stå för råd som uppmanar till att prova sig fram till personer som är okunniga inom området? (Uppenbarligen inte eftersom du är anonym.) Hur vet du att det verkligen bara finns ofarliga kopplingskombinationer i just detta fall? Jag kan inte se vad som finns utanför de bilder som bifogats och antar därför inte automatiskt att det ser ut som det brukar göra.
Jag vet givetvis inte mycket om trådstartaren, men utgår från att den som startar en tråd här antingen vet hur kablar rent fysiskt monteras fast på anslutningar på strömbrytare och kan förstå instruktioner, eller att personen ändå tror sig veta och försöker oavsett vad vi skriver.

Jag vågar till 100% stå för att den som helt korrekt klarar att byta en enkel strömbrytare (med två trådar) också kan prova sig fram för anslutningarna på en trappbrytare. Antingen fungerar det på ett säkert sätt eller så fungerar det inte men är ändå ofarligt. Märk väl att jag förutsätter att personen kan byta en enkel strömbrytare, i det ingår t.ex. att bryta strömmen före arbete, se till att det inte finns någon beröringsfara vid provkörning och kan montera ledarna utan att lösa kardeler ("trådar" om någon annan läser och undrar vad kardeler betyder) spretar ut, att ledarna är lagom långt skalade o.s.v..

Nu är det väl öppet mål men det var ju inte jag som började att föreslå ohmmätande utan att påpeka att strömmen bör brytas först...
 
Här finns mycket att säga, men chansen är nog liten att det leder till en förändring.
 
Utan att lägga en åsikt i diskussionen, men det var faktiskt pröva sig fram man fick göra när man lärde sig koppla brytare i skolan. Läsa kopplingsschema och "gissa/pröva". Minns att jag fick försöka flera ggr för att förstå trappkoppling.

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
En sak som skiljer här är, som yxis faktiskt nämnt, vem som man ger råd till att prova sig fram, en elektriker vs en innehavare med kanske okända kunskaper. Att förutsätta att alla som postar här har en viss kunskaps- och händighetsnivå låter farligt tycker jag.

En annan sak som skiljer är förutsättningarna - att se sakerna (hela anläggningen) på plats vs ett foto + beskrivning som ofta saknar helhet.

Får erkänna att jag trodde det var tvärtom - att elektriker kopplar rätt från början medan hempulare provar sig fram, förutom jag då som alltid kopplar rätt :cool:
 
En annan aspekt på detta med att prova är för vilka kretslösningar man kan göra det, t.ex i vilka fall där den enda effekten är att en lampa lyser eller inte lyser. Om denna metod blir vedertaget accepterad i folkmun så kommer den automatiskt att breda ut sig till andra fall med många fler ledare i dosan, och speciellt där man inte har kontroll på kretslösningen utan bara antar att det ser ut på ett visst sätt.

Om man vet vad man gör när man provar sig fram som yxis säger, då handlar det ju inte riktigt om att "prova" längre för då vet man t.ex vad varje ledare har för funktion.

Kan vi verkligen härifrån ge innehavare uppmuntran att ja, du har kunskapen att prova dig fram här i din anläggning för vi vet bättre än du hur den ser ut utifrån din beskrivning och bilder?
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.