Någon här som har erfarenhet av om det normalt ingår anslutning av, vatten/avlopp/el/tele från anslutningspunkten vid tomtgräns till makadambädd, i hustillverkarens åtaganden? Varför jag undrar är för jag precis fått reda på att detta åtagande ligger på den som gör markarbetet i mitt fall.
M.a.o. vill min hustillverkare att alla rör/anslutningar/dränering ska vara framme och uppdraget genom makadam-bädden för att sedan börja med cellplast samt gjutning.
 
Olika tror jag. Oftast är det 6m från anslutningpunkt vilket egentligen är ganska nära.
Men behövs det sprängas och så för att dra dom 6m så kommer du få betala för detta eller om det är längre än så. Hört att det kostar ca 1000-2000kr för varje meter utöver...
 
Hallå Ulan, trevligt att råkas igår!

I våra kontrakt husleverans samt grundkonstruktion så ingick inget vad gäller vatten/avlopp/el eller tele. Vi valde emmertid att fixa det själva. När sedan grundkillen satte igång och såg att vi höll på med avloppet så sa han att det ligger automatiskt i grundentrepenaden. Jaha... tackar och bockar sade vi. Vi hade fått avdrag för just detta (med en siffra jag inte kommer ihåg idag). Däremot så är det nog vanligt att alla special-arrangemang runt vatten/avlopp/el eller tele genererar en merkostnad.
 
Tack för era svar!
Då får man väl ta på sig blåbyxorna igen och börja koppla då >:(

Bebben, dito... Vi ses säkert snart igen! :)
 
Glöm inte att vattenservisen (anslutningspunkten) skall inspekteras utav kommunen INNAN det återfyllls! Om inte kommun har sett kopplingen (och provtryckt den) så måste du skriva på ett papper som frånskiver kommunen ansvar för den kopplingen. Alternativet är att gräva upp igen.... :(
Hör med VA/Avfall på kommunen innan ni gräver igen så spar ni er den mödan ;)

Telefon: 031-724 63 97, 724 62 23, 724 62 28
E-post: va.avfall@harryda.se

 
Just det ja, sedan ska väl även Sydkraft inspektera sin del vad gäller fjärrvärmen... Hur funkar fjärrvärmen för er??
 
Vi var inte tvingade till fjärrvärme så det struntade vi faktiskt i. Vi har istället en flvp, ó så eldar vi ju lite grand oxå ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.