Vill bara dubbelkolla: har kopplat in ett utomhusuttag som råkade bli bortkopplat av elektriker. Matas från ett uttag på garagets insida. Min uttagsprovare visar nu enl rubrik. Detta spelar väl ingen roll?
 
  • Öppen elinstallation med osäker koppling av ett utomhusuttag, ej färdigmonterat, med synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En uttagsprovare med en lysande röd lampa för "N" och en lysande gul för "PE" mot en vit vägg, indikerande ett installationsfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Vänd på det?
 
Det spelar ju ingen roll för funktionen men om du kör med provaren är det ju bra att raden OK stämmer direkt så inga omtolkningar behövs. I ditt fall kan du ju vrida uttaget ett halvt varv när du sätter fast det.
 
K
Du kan ju också vända på provaren. :)
 
K
GK100 GK100 skrev:
Det spelar ju ingen roll för funktionen men om du kör med provaren är det ju bra att raden OK stämmer direkt så inga omtolkningar behövs. I ditt fall kan du ju vrida uttaget ett halvt varv när du sätter fast det.
Det verkar vara uttaget på utsidan som är bakvänt. Fortfarande inte någon panik, men om han vänder det så blir luckan på fel håll....

Vänd testaren och kolla så att jordfelsbrytaren löser!
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Det verkar vara uttaget på utsidan som är bakvänt. Fortfarande inte någon panik, men om han vänder det så blir luckan på fel håll....

Vänd testaren och kolla så att jordfelsbrytaren löser!
Har ingen jfb för garaget. Men behöver jag åtgärda detta?
 
K Kallebo skrev:
Det verkar vara uttaget på utsidan som är bakvänt. Fortfarande inte någon panik, men om han vänder det så blir luckan på fel håll....

Vänd testaren och kolla så att jordfelsbrytaren löser!
Exakt,uttaget har jag inte rört såser har väl alltid varit så. Tolkar det som att jag kan låta det vara?
 
S Skandiamannen skrev:
Har ingen jfb för garaget. Men behöver jag åtgärda detta?
Om du inte har en JFB så bör du faktiskt låta utomhusuttaget vara urkopplat.
 
K Kallebo skrev:
Rätt mig gärna, men de flesta trädgårdsverktyg verkar faktiskt inte vara jordade, så då har jordfelsbrytaren väldigt begränsad effekt. Min pappa hade ett tillbud där gräsklipparsladden började brinna och efter det har jag tänkt lite på det och upptäckt att alla mina verktyg har hölje av plast och endast i undantagsfall något jordstift på kontakten.
Jordfelsbrytare behöver faktiskt ingen jord. Den känner av när det går ström någon annan väg än mellan jord-nolla och skyddar därför om det är kontakt mellan fas-människa-mark t.ex.
 
K
C cotillion skrev:
Jordfelsbrytare behöver faktiskt ingen jord. Den känner av när det går ström någon annan väg än mellan jord-nolla och skyddar därför om det är kontakt mellan fas-människa-mark t.ex.
Tack du har rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.