Hej, jag tänker köpa Siemens IQ700 spishäll (med inbyggd fläkt) och ansluta denna till ett vanligt 160mm avloppsrör i betongplattan ( godkänt av sotarmästare). Simens har en adapter från den retangulära im-kanalen till en rund dito. ( Kanske finns det fler som jag inte hittat) Se bilderna nedan. Hur kan man ansluta adaptern (dia 152.5) till avloppsröret som har en ytterdiameter på 160mm och en innerdiameter på 151mm? Det framgår inte av Siemens ritning om 152.5mm är ytter eller innerdiameter.
Eftersom plattan inte är gjuten så kan jag använda mig av ett annat rör om det skulle behövas.
Hoppas att någon kan hjälpa mig?


Teknisk ritning av Siemens IQ700 spishäll med inbyggd fläkt och anslutning till avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av Siemens övergångsadapter från rund till flat kanal med måttangivelser på 152.5, 206 och 89 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ritning av Siemens HZ9VDS10 övergångsstycke från rund till rektangulär kanal med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade INTE använt avloppsrör i plast som imkanal, även om den skulle vara ingjuten i betong. Jag hade valt spirorör till imkanalen.
Vad händer om det skulle börja brinna?

Mellan spiroröret och fläkten brukar man ha en bit flexslang så att man kan dela mellan fläckar & imkanal för att kunna rensa imkanalen med en viska.
 
Sotarmästaren jag pratade med sa att spiror kan rosta även om de är galvade. I så fall får det bli rostfritt spirorör. Jag tror knappast att en flexslang får plats.
 
Hur gick det, fick du till din imkanal? Tycker det saknas något mått på bilden t.ex. från framkant av köksskåpet till centrum av röret i plattan.
 
M Mr Carlsson skrev:
Hur gick det, fick du till din imkanal? Tycker det saknas något mått på bilden t.ex. från framkant av köksskåpet till centrum av röret i plattan.
Bättre sent än aldrig. Allt blev perfekt. Göt in 160mm avloppsrör. Övergången hade nästan samma diameter som avloppsröret. Kapade avloppsröret 3 cm ovanför golvet. Delade en 5cm avloppsrörbit, la denna utanför röret och övergången. La också in en tätningslist. Sedan ett par slangklämmer utanpå.
T.o.m. sotarmästaren tyckte det var en snygg lösning. En svart tratt på ett tegelröd golvavlopp med träramar runtomkring inne i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsutrymme med svart ventilationsrör, elektrisk kabel, trästomme, och brun laminatgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.