Planerar för att så småningom skaffa en bergvärmepump och eftersom jag håller på att renovera rummet där den kommer att stå hade jag tänkte att förbereda med att dra fram VP-rör.

Eftersom jag inte vet vilken pump som krävs så får man ju dra till med worst-case när det gäller inkoppling. De jag har sett kräver 400V trefas med nolla avsäkrad på 20 A.

Vilken kabeldiameter kommer det att kräva och vilken dimension på VP rör ska jag dra fram?

 
Du borde klara dig med 4kvadrat, d.v.s så behöver du ett vp-rör med dimensionen 32mm, om det inte blir för många skarpa böjar.
Tänk på att du kan behöva ett extra 16mm rör till el-centralen (för att koppla in effektvakten)

Samt ett rör till utomhusgivaren, den bör placeras på norr sidan av huset.

Lycka till

/RIchard
 
Förlåt, effektvakten?

Håller precis på och kollar lite på forumet för jag skall också installera bergvärmepump.
Till saken hör att den skall ligga i ett annat hus än huvudbyggnaden där proppskåpet är. Tänkte dra en 5-ledare 6m2 ekkj (skall bla grävas ner) dit pumpen skall stå. Avståndet är ca 30 meter. VVS firman sa att pumpen krävde 16A.

Behöver jag alltså dra flera elslangar (el rör), eller hur funkar det?

 
Det beror lite på vilken pump du köper för dom kopplar in tillskottet lite olika, och köper du nog stor bergvärmepump kommer du aldrig att behöva nått tillskott. En 10 kw pump drar omkring 6 Ampere kolla på värmepumpsforum.se
 
hwila skrev:
Förlåt, effektvakten?

Håller precis på och kollar lite på forumet för jag skall också installera bergvärmepump.
Till saken hör att den skall ligga i ett annat hus än huvudbyggnaden där proppskåpet är. Tänkte dra en 5-ledare 6m2 ekkj (skall bla grävas ner) dit pumpen skall stå. Avståndet är ca 30 meter. VVS firman sa att pumpen krävde 16A.

Behöver jag alltså dra flera elslangar (el rör), eller hur funkar det?
Om det är så att värmepumpen har inbyggd effektvakt och om den skall användas så skall strömtransformatorerna sitta så att de mäter husets totala ström (effektvakten har till uppgift att begränsa eleffekten i VP så att huvudsäkringarna håller) och i ditt fall verkar det i så fall bli i huvudbyggnaden. Strömtrafona behöver 4 ledare.
Fråga din VVS firma om dom har koll på detta. Om inte så fråga den elektriker som ska komma och ansluta VP.
(VVS-firman här brukar inte ha koll)
 
kanske en innegivare åxå eller?
 
pellefant skrev:
kanske en innegivare åxå eller?
tror inte det används längre.. Men det kanske är lite olika på fabrikat..

 
jag har för mej att det fanns som x-tra till ivtn...
 
En innegivare är ett mycket bra tillbehör till värmepump för om man bara styr med utegivare får man lätt övertemperatur inne när det är kanske är minus tio där utegivaren sitter solen steker in genom fönstren.
Och det borde vara standard på alla system men nu har man det som tillbehör >:(
 
Ett måste om man har öppenspis eller dylikt enligt goda vänner med pump som kom utan innegivare. Nu har de innegivare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.