Hej! Köpte mig en kabin som jag har gett mig in på att försöka installera själv. Plockade av den gamla blandaren och mätte anslutningarna.

Från väggen kommer 3/4" och anslutningarna till kabinen är 1/2". Köpte övergångsnippel G20 utvändig till G15 invändig för montering av ballofix vidare till kabinen, men nu börjar problemen. Det går inte att skruva in nippeln mer än halvvägs in i blandarfästet. Finns det någon sort mellandimension eller är jag bara fullständigt kass? Bifogar lite bilder som kanske kan hjälpa.

IMAG0376.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0383.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även en bild på gamla blandaren för att kolla dimension
IMAG0379.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Har du verkligen 150cc mellan anslutningarna på blandarfästet?

Jag tror du har 160cc mellan anslutningarna och då ska du absolut inte ha en gängad 20 bussning där!
 
krilleman_215 skrev:
Har du verkligen 150cc mellan anslutningarna på blandarfästet?

Jag tror du har 160cc mellan anslutningarna och då ska du absolut inte ha en gängad 20 bussning där!
Hej! Tack för svar, jag var nog lite otydlig. Den sista bilden är på en blandare som har suttit i fästet innan. Nu behöver jag förminska från utgången till 1/2" anslutning så jag kan koppla in slangarna från kabinen.

testade även med en Övergångsnippel från ggcarat jag hade liggande hemma, Utv.G20(3/4")XInv.G15(1/2") Art nr: 240115 men det är samma problem, den vill inte gå tillräckligt långt in för att täta.
 
visst är det lekad mutter på fästet i väggen. då brukar ju blandaren ha en kona anslutning mot fästet, alternativt att slät med packning. Den bussning du har gissar jag är konsik i gängan för att bli "trängre" ju längre in du skruvar, borde nog vara en rak, du ser att gängan är hackig, det är för att lin eller tejp inte skall glida, då tätar det mot gängan i den lekade mutter vilket är fel..
 
  • Gilla
Flummox
  • Laddar…
leby skrev:
visst är det lekad mutter på fästet i väggen. då brukar ju blandaren ha en kona anslutning mot fästet, alternativt att slät med packning. Den bussning du har gissar jag är konsik i gängan för att bli "trängre" ju längre in du skruvar, borde nog vara en rak, du ser att gängan är hackig, det är för att lin eller tejp inte skall glida, då tätar det mot gängan i den lekade mutter vilket är fel..
Först måste jag rätta mig själv, bussningen på bilden är en R20->R15, men ja den har "hackiga" gängor.
Lekande mutter på fästet.
Den övergångsnippeln jag skrev om har raka gängor men går ändå inte att skruva på längre

ggcaratkopplingen är en likadan som den här: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...slang/övergångsnippel-gg-carat-r20xm15-240115
 
Krilleman
Mät cc avståndet mellan anslutningarna så får du ett korrekt svar!

Jag tror fortfarande att du har 160cc mellan och då ska du ha nipplarna i lebys länk ovan.

Finns även invändigt gängade om det passar bättre.

http://www.rinkabyror.se/artikel/nippel-15r-inv-m26-utv/
 
  • Gilla
Flummox
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Mät cc avståndet mellan anslutningarna så får du ett korrekt svar!

Jag tror fortfarande att du har 160cc mellan och då ska du ha nipplarna i lebys länk ovan.

Finns även invändigt gängade om det passar bättre.

[länk]
Får väl göra en liten uppföljning och tacka för all hjälp! Allt installerat och klart, tack vare dig och leby. Tackar!
 
Krilleman
(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.