Hej,

Har problem med läckage in till uterummet då förra ägaren inte gjort en så bra lösning med uterumstaket mot väggpanelen :(

Låter bilderna tala för sig själva...
IMG_20130625_112056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20130625_112156.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste åtgärda detta i sommar och jag funderar på hur jag ska göra på bästa sätt för att få det helt tätt.

Någon som kan komma med bra förslag? Kommer byta ut all väggpanel ändå så jag behöver få till en så bra lösning som möjligt!
 
Undrar hur många tuber fog som gick åt?😄

Lösningen jag skulle använda mig av:
Gå till plåtslagare och tillverka en ståndskiva 2 grader brantare än taklutningen med instickskant.
Såga ett 5 mm snitt med cirkelsåg/sänksåg i panelen.
Dra en sträng utefog av bra kvalitet, inget byggmax-gegg.
In med plåten i spåret och dra fast med skruv.
 
Ska du ändå byta panel så skulle jag nog spika 2-3 28*70 gles på väggen längs med taket och sedan spika fast en stånskiva i den och sedan spika panelen utanpå. Lämna 3 cm mellan panelen och plåten. glöm inte såga droppnäsa på panelen dock inte på läkten.
 
Gör som hantverkare1 säger. Du kan gärna dra ner lockläkten utanpå plåten sedan om du ändå ska byta denna, men sluta en bit ovanför botten och såga droppnäsor. Anslutningen mot taket bör ju också bli tät och där får du ju lägga någon fog i underkant alternativt någon gummilist som tätar mot plåten. Annars finns ju risk att vatten rinner in bakom om taket inte faller från plåten. Se skiss:

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Frigolitnisse och 1 till
  • Laddar…
Men om du ska byta panelen så finns det väl ingen anledning att såga spår i panelen och sticka in plåt där? Man gör väl som býggläraren Bob skriver ovan. Ungefär på samma sätt som plåt ovanför ett fönster.
 
  • Gilla
BygglärarenBob och 1 till
  • Laddar…
Missade att panelen skulle bytas. Då skulle jag också gjort som BygglärarenBob föreslår
 
Fortsätter panelen ner under uterumstaket?
 
Liten enkel ritning på det.
Altantak.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.