Hej!
Jag har en 5-år gammal tvättmaskin som jag misstänker att jag kopplat fel eftersom den inte fungerar som den borde. Min tanke är att maskinen kan drivas trots att jag kopplat fel men att mskinen då får för låg spänning.

Jag har i badrummesväggen 5 kablar; brun,vit,svart, blå och jord.Det ter sig som att dessa följer regeln, de tre första är fas, blå är neutral och gul/grön är jord. Innebär detta 3-fas? Tvättmaskinen som ska installeras har tre kablar; brun,blå och jord. Hur skall man koppla? Om man endast kopplar brun - brun, blå-blå och jord-jord får man då för låg spänning i maskinen eller måste alla fas-kablar kopplas? Behövs speciell adapter eller kan man tvinna ihop vit, brun och svart och ansluta till brun från maskinen?


Tacksam för all hjälp! :)
//Håkan
 
I väggen är brun, vit och svart fasledare, blå nolla och gulgrön jord (med res för att det är rätt gjort...)
Gulgrön mot gulgrön, blå mot blå och brun mot brun ska fungera. Vit eller svart mot brun från tvättmaskinen fungerar också.
De två fasledare som inte används ska sitta ensamma var för sig på varsin pilnt.
 
Finns det någon märkplåt på maskinen? Även om dte är osannolikt så skulle det kunna vara en maskin avsedd för 2 fasinkoppling, dvs 400V.

Ditt 3 fas uttag funger enl följande: Du har 3 faser (troligen brun, vit och svart). mellan dess är det 400V. Mellan en av fasledarna, vilken som helst och nolla så är det 230V.

Ett vanligt fel vid hempul med sådant här är att man kopplar in en maskin avsedd för 230V mellan 2 faser, varvid den får 400V och blir förstörd.

I ditt fall så är gissningen att blå är nolla (borde vara så), antag att den inte är det. I så fall har du kopplat in 400V på maskinen vilket den troligen inte tål.
 
hbl skrev:
Hej!
Behövs speciell adapter eller kan man tvinna ihop vit, brun och svart och ansluta till brun från maskinen?


Tacksam för all hjälp! :)
//Håkan
Får hoppas att det var menat som ett skämt..

Men det troliga är som tidigare varits inne på att din maskin kopplas som 1-fas, vilken enligt färgstandarden ger:
Brun - fas (230 Volt mot blå och gul/grön, 400 Volt mot svart och grå)
Blå - Neutralledare (0 Volt mot gul/grön)
samt
Gul/grön - jordledare

Så blå och gul/grön ger sig självt, brun kan i detta fall kopplas till antingen brun, svart eller grå, välj den med minst belastning.
Men mät upp spännningen och kolla i manualen innan du gör något, det är farligt att förutsätta.
 
Jag betvivlar att det att det finns tvättmaskiner som kan kopplas in på två faser och skyddsjord.
 
Kan det vara en maskin med 3-fas och kombinerad nolla/skyddsjord ..?
 
plank5 skrev:
Kan det vara en maskin med 3-fas och kombinerad nolla/skyddsjord ..?
Nej, det kan det inte eftersom tre faser behöver tre trådar och maskinen hade inte fler trådar än så. Är rätt säker på att det inte finns någon serietillverkad maskin med PEN-anslutning avsedd för vår nätspänning heller, men det är ju svårt att bevisa att något inte finns, särskilt med tanke på att det är enkelt att koppla så om man vill ha en maskin som blir livsfarlig vid ett singelfel.
 
All elektronik och motorer ska normalt ha 230 volt, så man kan köra maskinerna på en fas. En del kan man koppla trefasigt och då används två eller tre faser + nolla för värmeelementet som därmed värmer vattnet snabbare men motor och elektronik matas fortfarande med 230 volt.
Har man kopplat fel och släppt 400 volt där det ska vara 230 volt är risken mycket stor att man skadat elektronik och/eller motorer, värmeelementet klarar troligtvis felkopplingen.
 
Får jag väcka och sno den här tråden lite.

En bekant frågade i veckan om inkoppling av sin befintliga tvättmaskin efter pågående renovering av tvättstuga var klar. Jag ställde självklart motfrågan, vad är det för maskin, 1-fas, 2-fas eller 3-fas (finns det senare?). Men han hade redan kopplat ur maskinen utan större koll på vad som satt var.

Jag var förbi i annat ärende och slog ett getöga på det hela. Matningen till maskinbrytare var komplett 3-fas. Däremot hade maskinen 4a ledare i anslutningen. Av dessa känns G/G och Blå självklara vilket torde göra brun och svart till fasledare med möjlighet till 400 V mellan faserna (möjligen kanske bara värmeelementet enligt ovan). MEN min kunskap om just motorer är mycket låg. Finns det någon risk för fasföljdsfel (och felaktig rotation) om det mot förmodan skulle vara så att en motor är konstruerad för 2-faser 400V?

Baksidan av maskinen gav inga ledtrådar, men blir jag inte klokare här måste jag skruva loss täckplåten och kolla om något står därunder.
 
norrbottenstorpet skrev:
Får jag väcka och sno den här tråden lite.

En bekant frågade i veckan om inkoppling av sin befintliga tvättmaskin efter pågående renovering av tvättstuga var klar. Jag ställde självklart motfrågan, vad är det för maskin, 1-fas, 2-fas eller 3-fas (finns det senare?). Men han hade redan kopplat ur maskinen utan större koll på vad som satt var.

Jag var förbi i annat ärende och slog ett getöga på det hela. Matningen till maskinbrytare var komplett 3-fas. Däremot hade maskinen 4a ledare i anslutningen. Av dessa känns G/G och Blå självklara vilket torde göra brun och svart till fasledare med möjlighet till 400 V mellan faserna (möjligen kanske bara värmeelementet enligt ovan). MEN min kunskap om just motorer är mycket låg. Finns det någon risk för fasföljdsfel (och felaktig rotation) om det mot förmodan skulle vara så att en motor är konstruerad för 2-faser 400V?

Baksidan av maskinen gav inga ledtrådar, men blir jag inte klokare här måste jag skruva loss täckplåten och kolla om något står därunder.

Troligen en tvåfasmaskin, motorn är enfas och två värmeelment på varsin fas, med möjlighet att köra enfas med ett element. Men det går inte att säga något säkert utan att ha sett maskinen.
Min gamla Husqvarna Comtesse hade den inkopplingen.
 
Motorns funktion (rotation) behöver du inte bekymra dig för, och med största sannolikhet är det i övrigt som Fotografen skriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.