Hej!

Jag är nybliven villaägare och medlem här. Ni får säga till om jag gör något fel :)
Jag ska renovera (det enda) badrummet i huset och behöver ansluta en toastol i tvättstugan. Om några år ska även tvättstugan renoveras, så jag vill inte lägga ner för mycket just nu.
Jag har två alternativ som båda känns som möjliga vägar att gå. Det finns en rensbrunn ganska bra placerad i tvättstugan. Det är ett 100mm (4"?) betongrör som är anslutet till ett upphugget hål i avloppsledningen som också är lika stor. Tyvärr är det upphuggna hålet lite för litet(?), endast ca 75mm. Det ser även tätat ut på insidan med betong. Se bilder:
Öppet betongrör och tätad rensbrunn i grovbetong, möjlig framtida anslutning för avlopp i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ett betongrör med ett delvis upphugget och för litet hål täckt av betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min fundering är att på något sätt göra det större så att ett 90 mm rör går ner. Sedan täta med typ silicon mellan liggande betongrör och mitt plaströr, alternativt skippa röret och bara smeta på något tätt på insidan av röret, typ en egen religning. Anledningen att jag vill göra detta är att jag är rädd att någon spricka mellan rensrör och den liggande stammen kan göra att skitvatten sipprar ut under källargolvet om det blir stopp i avloppet någon gång.
Alternativ nummer två är att det på andra sidan väggen till tvättstugan finns ett avloppsrör som går ner från köket. Gjutjärnsdelen har börjat läcka, så det behöver bytas i vilket fall. Som jag tycker det ser ut så har de i änden av ett 4" betongrör gjutit fast avloppsröret i gjutjärn, se bilder:
Rostigt gammalt gjutjärnsrör med betong inuti, synligt skadat vid anslutning mot betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betonggolv med ett upphugget hål och ett rött rör, med en mätsticka som visar öppningens storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror ni? Är det så det är gjort?
I så fall skulle jag här kunna ta bort gjutjärnsröret och förstora hålet till fulla vidden av betongröret och ansluta ett 110mm rör. Sedan en toalett med avloppet bakåt in i väggen istället för nedåt (universallås). I det fallet måste jag dock också borra mig igenom betongväggen i tvättstugan med 110mm. Sedan blir det ett par krökar till på röret om jag tar denna väg.

Vilken väg skulle ni valt?
Hur kan man borra upp de olika hålen? Funderar på att försöka borra upp det med en diamanthålsåg (billigt inköpt från China) alt periforera med en tunn betongborr/hammarborr och knacka bort resterna. Eller en kombination av båda.
 
  • Närbild av ett betongavloppsrör med ett mindre, ojämnt och delvis igensatt hål i mitten visande insidan av ett rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Betong är väldigt lätt att ta upp med en borrhammare. Många här på forumet har använt Julas billiga borrhammare med stor framgång och den kostar inte mycket.

Om det ändå bara är en tillfällig toa under en renovering så spelar det väl inte så stor roll. Hålet på första bilden ser lättjobbat ut. Sen undrar jag om det inte fungerar med ett kort 75 mm rör också som tillfällig lösning - speciellt om familjen instrueras att ta det lugnt med toapappret och du köper lättupplösande kvalitet. Under mina besök i USA har jag sett smala rör från toaletterna (som förvisso är allt annat än snålspolande).
 
Tack för svaret! Jag har en blå Bosch borrhammare av standardstorlek. Tyvärr inte bilningsfunktion. Hur får jag upp ett så stort hål enklast? Är det perforering som gäller eller använda någon typ av hålsåg med SDS-plus fäste? Har sett någon sådan på Youtube. Jag har även tillgång till en rejäl bilmaskin, men är rädd att spräcka stammen. Då får jag problem :)
Ja, ett 75mm rör skulle ju bli enkelt i alla fall. Kan man få tag på toaletter som spolar mera? Kanske är det begagnat som gäller då?
Vad tror du om tätning mot betongröret?
 
J
Min nya IFÖ gick enkelt att ställa om till ej snålspolande och dessutom tog jag bort funktionen med val av vattenmängd, "dubbelknappen". Toan spolar alltså max vattenmängd oavsett hur ungarna trycker!
 
Claes Sörmland
Kanske en sån här i hålet med en stump 75 mm avloppsrör följt av en 75-110 mm förminskning upp och ned?:

http://www.rinkabyror.se/artikel/purus-gumminippel-50-40-32/

(Snart får vi bastning av en rörmokare!)

Perforering med en massa småhål fungerar om du vill öka hålets storlek. Sen är det bara att knacka loss kanten med ett järn.

Det går ju att gjuta fast rören med lite finbetong också. Lägg plast i bottnen så att det inte rinner ner i avloppet.
 
Redigerat:
Hittade något här som verkar ännu enklare. Om jag förstår det rätt så skulle jag bara behöva borra upp hålet lite och sedan endast använda denna från toaletten och ner till stammen:
http://www.vvsonnet.se/sv/golvbrunn/jafo-wc-stos-passar-aven-90mm-slatade.php
Det verkar vara denna:
Avloppsrörskoppling och teknisk ritning med dimensioner för anslutning till toalettstol.
Gissar att den passar till de flesta standard toalettstolar?
De nämner här Avloppskitt, är det ett alternativ till finbetong i detta fall?
 
Jönas skrev:
Min nya IFÖ gick enkelt att ställa om till ej snålspolande och dessutom tog jag bort funktionen med val av vattenmängd, "dubbelknappen". Toan spolar alltså max vattenmängd oavsett hur ungarna trycker!
Ok, tack för den infon! Vet du vilken modell du har, eller går det kanske på alla?
 
Järnröret på tredje och fjärde bilden behöver som sagt också bytas, men om jag inte behöver 110 rör där så kan jag ju borra upp ett lite mindre hål. Problemet med detta rör är ju dock att gjutjärnsröret sitter i kanten av betongröret, så ska jag ta bort det helt så går det nog inte att perforera hela vägen runt, utan det blir stopp på baksidan. Eller ska man kapa järnröret vid golvet och föra in någon typ av passande övergång mellan järnrör och plast? Röret är som sagt i ganska dåligt skick, så vill inte skarva det för högt upp.
 
Claes Sörmland
Bra rördel du hittade - den ser ju perfekt ut och är dessutom gjord för ändamålet!

Avloppskitt är ju som en lera som aldrig stelnar så det tätar men det håller inte fast delar väl. Men sitter plastdelen med hjälp av flänsarna i bottnen av hålet så funkar det säkert. Jag gissar att du lätt vill kunna demontera det hela senare så betong är kanske inte en så bra lösning.

Om du inte vill bila det smalare röret från köket så kan du såga av det och lämna några cm vid golvet (om godset är helt där). Jag tog nyligen mina med tigersågen med bra blad och satte en gummimuff mellan det gamla gjutjärnsröret och det nya 75 mm plaströret. En sån här: http://www.rinkabyror.se/artikel/gummimuff-70-88-60-76/?select=true
 
Ja, jag blev rätt glad när jag hittade det :)
Jag har redan fått hem det och kollade idag. Det kommer passa utmärkt efter att jag knackat kanten lite. Det är som att jag fått det specialtillverkat åt mig :)
Ja, då är det nog avloppskitt jag ska ha. Däremot kommer ditt förslag om finbetong nog till användning ändå för att plana till golvet under toan som jag skrivit om i en annan tråd, så tack för det med!
Tack! då löser jag nog det andra röret på samma sätt som du.
 
Har jobbat för mycket för att ha tid till huset, men nu har jag nött ett tag med diamanthålsåg från Kina. Den funkar bra så länge som diamanterna sitter kvar. Tyvärr körde jag i början utan vattenkylning, vilket inte var så smart.
Man ser en mm tjock spricka mellan stam-röret och betongen som de tätat med en gång i tiden. Känns som jag vill täta denna spricka. Är det ok att göra det med silikon eller avloppskitt? Finbetong känns kanske ändå lite väl grov? Eller finns något annat material som skulle vara ännu bättre?
Närvarande bild av ett runt hål borrat i betong med en spricka och ett stamrör, diskussion om tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hålet är ju ganska runt, men inte alls perfekt. Tänkte även täta mellan det och plaströret med silikon eller avloppskitt. Möjligen kommer ju hålet användas igen till renhål när jag inte är i lika stort behov av toaletten längre, så vill helst ha något som jag kan få bort. Avloppskitt verkar ju bra av den anledningen, men gissar att det är väldigt kladdigt å andra sidan att bli av med?
 
Avloppskitt är ungefär lika kletigt som modellera eller häftmassa som man sätter upp planscher med. Det går lätt att få bort från plast och betong.
 
Aha, tackar! Då kör jag på det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.