Håller på med köket och har en dimmer på väggen som ska styra ett antal transformatorer till en massa spottar.
Har dragit fram alla ledningar från dimmern till en utanpåliggande kopplingsdosa som ska sitta ovanför skåpen. Där ska jag också montera transformatorerna och drar sedan ner kablar (<2m) bakom varje skåp till spottarna.

MEN transformatorerna har en pågjuten europakontakt på SKX kabel. Hur ska jag få in SKX kabeln in i kopplingsdosan på ett korrekt sätt? Enligt min minnesbild får man inte dra in SKX-kabel in i dosor.

Är alternativet att ha den dimmrade spänningen till vanliga uttag som jag helt enkelt sätter stickpropparna i? Trodde inte att man fick dimmra spänningen i ett uttag heller... Dessutom så blir transformatorerna fast monterade, och man ska ju inte heller ha fast monterad utrustning inkopplad med stickpropp.

Problemet är inte att lösa uppgiften, det går enkelt, problemet är att göra det på ett korrekt och snyggt sätt.

Utrymmet ovanför skåpen ska jag sedan täcka med en takanslutningslist (9cm) som hålls på plats med magnetbeslag för att kunna komma åt enkelt.
 
Det enda jag kan svara på är att det är fullt tillåtet att dimmra uttag, men dokumentera det gärna för framtiden.
Installationsdelen ger jag mig inte in på.  :)
 
Jasså, är det tillåtet att dimra uttag!? Då har ju jag varit helt laglig då ;D ;D ::)
 
Stoppa inte in dammsugaren bara!
 
Caesar skrev:
Stoppa inte in dammsugaren bara!
Rätt så!!

Jag gjorde det av obetänksamhet en gång- tjopp!
Lilla glasrörssäkringen i dimmern flög till de sälla jaktmarkerna. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.