Hej,
I dessa tider har vi en braskamin på väg till oss. En Panadero Vera. Vi hade först tänkt oss en annan kamin men, som så många andra tog den slut. Vi hann dock köpa på oss skorsten till den. Safepipes system. Rakt upp. Frågan nu är hur vi gör med skorsten till Vera. Den har anslutningen till skorsten på baksidan, inte på toppen som de flesta braskaminer.
Kan man sätta en 90 graders böj direkt på kaminen?
Vilken sort passar i Safepipes system i så fall?
Hur mycket bygger det på djupet av kaminen?

Hittar verkligen ingen som helst information om detta. Hoppas vi kan få hjälp här. Om jag nu fått med all info som behövs... Svårt när man är nybörjare. :)

Tack på förhand!
 
Mats-S
Eftersom installationen måste besiktigas av behörig sotare så är nog det bästa att du tar kontakt med någon vettig firma lokalt som installerar braskaminer. Dom ska ha koll på hur det ska göras för att uppfylla alla krav på funktion och brandsäkerhet.

Mariebergs i Sollentuna installerade min kamin och skorsten. Superduktig hantverkare som kom och fixade installationen, besiktningen gick sedan utan några problem.
Sotaren som kom och besiktigade sa att den firman jag anlitat är det aldrig några problem med, dom har full koll och gör bra jobb :)
 
  • Gilla
Emma o Gabriel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.