Hej!
Det har blivit dags att lägga plåttak på gästhuset/bastuhuset. I dagsläget ligger ett papptak som skorstenskragen har monterats mot enligt anvisningar från Harvia.
Nu när plåttaket ska på har vi börjat fundera på hur man bäst och snyggast löser läggningen av taket runt skorstenen.
Man vill väl få vattnet att rinna av runt skorstenen och inte in under plåten...
Verkar som att de flesta väljer papptak eller shingel som ju är lite enklare att arbeta med runt runda skorstenar, så det vore intressant att se lösningar för plåttak.
Tar tacksamt emot tips och råd på olika lösningar! Hur har ni gjort??
Lägger in en (vinter)bild för uppmärksamhet på taket o skorstenen.
//D
 
  • Vinterbild av ett småhus med plåttak och skorsten vid sjökanten i morgonsol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Ska få det självklara ur mig först, köp en stos med krage och släng på ett papptak. Enkelt, snabbt och tätt. Kristallsvart skulle passa bra mot det vita.

Sen till frågan, det finns ingen vedertsgen lösning så vitt jag vet för att lösa ditt problem utan en stor plåthuv men eventuellt kanske man kan "fullösa" det så det funkar tillräckligt bra. Vilken sorts plåt har du tänkt använda? Och vad är diametern på skorstenen?
 
Varför inte ta en plan plåt ( med hål för skorstenen ) från nock och strax förbi skorstenen, sedan täta med en gummimuff ( limmas mot plåten) och spänner runt röret? Så har jag för mig att det ser ut i min bastu och jag köpte kamin+ skorsten från Harvia och installerade enligt anvisningen, som följde med.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Varför inte ta en plan plåt ( med hål för skorstenen ) från nock och strax förbi skorstenen, sedan täta med en gummimuff ( limmas mot plåten) och spänner runt röret? Så har jag för mig att det ser ut i min bastu och jag köpte kamin+ skorsten från Harvia och installerade enligt anvisningen, som följde med.
Tillägg : den plana plåten ska inte vara helt plan, utan ha nervikta kanter 10-15 mm. som passar in i takplåtens profil. Jag beställde min (1600 x 800 ) hos en plåtslagare och betalade 600:- år 2009.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.