Jag har en vedpanna EGOR V-25 FG med inbyggd varmvattenbereddare och en ackumulatortank på 1500 liter. Mellan pannan och ack. tanken finns en Laddomat 4030. Det finns även en elkassett som är kopplat till systemet som används just nu men det är DYRT att värma med el, därför vill jag börja elda med ved. Systemet värmer golvvärmeslingor och 2 element som ligger på bottenvåningen. Även pannan och ack tanken ligger på bottenvåningen.
Jag har köpt ett 150 liter rostfri öppet expansionskärl (120cm hög och 40 cm bred) som ska placeras på vinden men eftersom jag är ingen röris (det är nästan omöjligt att få tag på en) så ställer jag några (dumma?) frågor.
Kärlet jag köpt har 5 anslutningar i botten men ingen i toppen (se ritningen). Mellan anslutning 4 och 5 har suttit ett plaströr för att visa vattennivån i kärlet (den har använts liggande av f d ägaren).
Frågor:
1. Ansluts kärlet till pannan eller till ack. tanken och i vilken höjd?
2. Ska exp. kärlet monteras liggande eller stående?
3. Vilka rör ska till anslutning 1, 2 och 3?
4. Måste röret mellan pannan/tanken och expansionskärlet stiga rakt upp eller kan det gå sned uppåt?

Tips och råd mottages tacksamt!
 
Jag är långt ifrån någon expert på området, men det verkar vara ett ganska märkligt expansionskärl du fått tag på. Om det ser ut som på skissen så måste du väl montera det liggande om det inte är konstruerat med ett dykrör innuti kärlet för skvallerledningen. Var har du fått tag på det? Kan du inte fråga där du köpte eller be att få med en installationsanvisning?

Generellt gäller, vad jag vet i alla fall, att öppet kärl bäst ansluts nära pannan på ovansidan av stigarledningen, före laddomaten, för att få till utluftning via expansionen. Röret från panna till kärl kan du nog dra snett om du måste, men se till att ha bra lutning hela vägen.

Men som sagt, jag har aldrig sett en installation med ett sådant kärl så du bör nog få fler tips...
 
Håller med föregående talare!
1.Expansionsröret kopplar du till ledningen som leder vatten till tanktoppen gärna från pannan direkt.
Kärlet skall monteras så att det ligger övanför den högsta punkten på värmesystemet.
2. Vet ej, men trolitvis stående.
3. vet ej
4. Ja det bör gå att ha det gå snett uppåt.

Fast jag skulle nog överväga att skita i det där kärlet och satsa på ett vanligt tryckkärl för slutna sytem som man kan montera i pannrummet!
 
Tack för alla inlägg!
f d ägaren säger att han hade kärlet liggande på pannan. Jag kommer att ha det på vinden och eftersom alla anslutningarna finns på samma sida så kan jag inte ha det annat än stående, eller hur? Nackdelen är att det blir mycket mer syresättning.
sjöluan,
jag har nu ett tryckkärl på 80 liter som används nu med elkassetten och pannan (varmvattenbereddaren finns i pannan) och ack tanken frånkoplat) men jag som sagt skulle vilja börja elda med ved och därmed ansluta ack tanken till systemet. Som jag har förstått så är en 80 liters tryckärl för litet för vattenvolymen jag har i hela systemet d v s runt 2000 liter (ack tanken inräknat)
Jaarmanen,
jag tror inte att det finns ett dykrör innuti kärlet för skvallerledningen med jag ska kola det.
Du skrev "Röret från panna till kärl kan du nog dra snett om du måste, men se till att ha bra lutning hela vägen." Vad menar du med "men se till att ha bra lutning hela vägen"?
 
dand skrev:
Jaarmanen,
jag tror inte att det finns ett dykrör innuti kärlet för skvallerledningen med jag ska kola det.
Du skrev "Röret från panna till kärl kan du nog dra snett om du måste, men se till att ha bra lutning hela vägen." Vad menar du med "men se till att ha bra lutning hela vägen"?
Med det menar jag att du bör ha lutning uppåt hela vägen, alltså inga vågräta sektioner på vägen utan hellre en 10-15 graders lutning uppåt om du skall dra röret sidledes. Det underlättar för eventuella luftbubblor från pannan att gå ut via expansionskärlet och om pannan kokar för dig så har ångan inga problem att ta sig ut heller. Om du måste så går det nog att dra delar av röret vågrätt, men går det att undvika så skulle i alla fall jag förespråka en sån lösning.

Det finns många argument för och emot slutna tryckkärl. Personligen har jag valt ett sånt eftersom jag inte kommer åt att dra nya rör upp till vinden på något vettigt sätt och inte vill ha 100 liter vatten på vinden kopplat till ett (troligen) rostigt järnrör från -58. Men det finns ju nackdelar också...
 
1. Högsta punkt för att slippa luftproblem, om det blir panna eller tank är oviktigt. Det viktiga är att luften kan gå utan fickor upp till expansion.

2. Detta kärl måste monteras liggande, annars får du ej en anslutning i topp och en i botten.

3. Tex 1 till värmesystemets högsta punkt, 2 till skallerrör, 3 till ångrör ut på taket. Det finns flera sätt att koppla för att ge ångan lättare att ta sig ut vid kok och för att minska syresättning.

4. röret kan gå snett men bör stiga hela vägen.

Undvik tryckkärl om det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.