Håller på att renovera mitt vardagsrum och har bland annat spårat in rör och dosa till tv-uttag.

Antennanläggningen i fastigheten (Brf.) är utformad som ett stjärnnät. Men pga. diverse hinder är det i princip omöjligt att få fram min koax till splittern/förstärkaren. Undrar ifall det går att sätta en 3-vägs splitter på en befintlig kabel som går till min lägenhet. Och på så vis ansluta mitt nya uttag där.

Eller om man möjligtvis skarvar den befintliga kablen till mitt nya uttag och sedan lägger det bef. uttaget i serie?

Eftersom jag är inte så insatt i hur dämpning fungerar. Undrar jag även vilket tv-uttag jag ska använda mig av. Jag har boxer (DVB-T) i fall det spelar någon roll.
 
Hej,

Sätt en 3-vägs splitter på din inkommande kabel dämpar ca 8db sen ett sk sluttutag eller uttag med separat slutmotstånd (viktigt) sen beror det ju på hur
stark signalen in till dig är om ´signalen räcker eventuellt en förstärkare med av bra kvalitet istället för splitten
 
Tack för svaret. Då ska det nog gå att lösa utan större problem.
Men det är fortfarande lite oklart vilket antenn-uttag jag ska använda mig av. Har hittat "villauttag slut 0.5dB" och "stjärnnätsuttag slut 4dB"

Vilket är lämpligast?
 
Det beror på hur bra signalen är från början men jag skulle välja 4db uttaget, i bl.a comhem nät är det krav på 26db mellan 2 tv apparater men ni har vad jag förstår
en central antenn som sen skickas ut till resp fastighet

Jag använder Macab uttag och deras 13db med separat slutmotstånd i kabeltv/centralantenn installationer och ibland lägre db i rena villa installationer med egen antenn

Dvs kör man med 13db uttag så säkerställer man att det blir minst 26db mellan apparater men även dämpning i splitters o kablar ska räknas in så då kan man ibland gå ner i dämpning på uttag för att få så jämn nivå mellan uttagen som möjligt

Men som sagt i en färdig installation får du prova för vi vet inte vad du har för nivåer
in i din fastiighet,

kör på 4 db uttaget det ihop med splitter ger 12db +kabel db vilket gör att risk för problem minimeras
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.