Snailman
Den verkar ha varit fast ansluten till trefas tidigare.

Där jag vill koppla in den, sitter det ett vanligt 230V uttag, ska kolla vad säkringen är på uttaget, gissar på 10A så länge.



Typklistermärke på vitvaruprodukt som visar tekniska specifikationer och varumärket ASKO CYLINDA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elkopplingsschema för omkoppling från trefas till enfas, märkt med kabelfärger och strömbegränsningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektrisk anslutningspunkt med tydligt märkta kablar och kabelskor för en tidigare trefasanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns tre anslutningar för kabelskor , de är väl likvärdiga antar jag (alltså samma punkt) två har kortsidan framåt och den tredje längst in sitter på tvären.

Varje ledare är märkt med numret i schemat nära kabelskon.
Elektrisk kabel ändar med kabelskor och märkning, på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad behöver göras?
Är det bara att använda befintlig sladd och koppla om enligt figuren ovanför trefas figuren, och sedan skaffa en vanlig jordad stickpropp?

Edit: Kollat lite på bilderna nu, och det är nog bäst att byta sladden till en med rätt antal ledare (3st). Är det bäst med en med gjuten stickpropp?
 
tommib
Jag skulle välja ett färdigt sladdställ ja. De brukar ha helgjuten stickpropp (och prydliga ändhylsor på ledarna).

Som jag tolkar schemat kopplar man bort ett värmeelement i mittenalternativet och får på så sätt ner anslutningseffekten.
 
Snailman
tommib tommib skrev:
Jag skulle välja ett färdigt sladdställ ja. De brukar ha helgjuten stickpropp (och prydliga ändhylsor på ledarna).

Som jag tolkar schemat kopplar man bort ett värmeelement i mittenalternativet och får på så sätt ner anslutningseffekten.
Ja, det längst till höger används ju inte.

Vilka säljer lämpliga sladdställ?

Ska resa lite strax så kommer förbi Jula, Biltema, Harald Nyborg, Byggmax , Jem och fix. Ska nog snart beställa från elbutik också.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.