Hej

Jag ska tids nog montera avloppet till diskhon själv och har lite funderingar med hur jag ska göra.
På bilderna ser ni där avloppsröret är tänkt att anslutas,hur gör man för att få till det på ett bra sätt. När jag kommer med röret från diskhon? Tacksam för tips och idéer.
Avloppsrör ansluts i betonggolv med kopparledningar bredvid och en träplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppshål i betonggolv med synlig röd märkning, avsett för anslutning av avloppsrör från diskhon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
 
Anslutningen från vattenlåset brukar ju vara en slang, med en lite koniskt trattliknande koppling med en gummipackning på. Den är gjord så för att passa till flera olika dimensioner på röret. I princip skull det nog gå att ansluta direkt nere i golvet. Men jag tycker att du borde få i en rörstump, så att den kopplingen hamnar över golvnivå, gärna inne i skåpstommen.

Givetvis måste man först pilla bort locket som sitter i röränden på bilden. Om jag tolkar bilden rätt, så har du en rörkoppling en bit ned i betongen som är proppad med ett lock, man skymtar en svart ring, det är packningen i kopplingen, rörstumpen skall skjutas in i kopplingen, packningen tätar. Du bör smörja röränden, fungerar med diskmedel, även om det finns ett speciellt smörjmedel för ändamålet. Om man inte smörjer så blir motståndet mot packningen så stort att packningen kan slitas loss.

Svårt att se på bilden, men köksavlopp är ofta 75mm, men kan även vara 50mm. Då syftar man på ytterdiamtern på röret (inte där det är en muff).
 
Okej, ska kolla mer på det när jag kommer hem. Men jag tar bort locket så sitter det troligtvis en tätning, så monterar jag en slang som jag sen drar in i sockeln på köket och upp så den hamnar inne i skåpsstommen som jag sen monterar med vattenlåset från diskho.

Det behövs inte någon ytterligare tätning nere vid golvet, utan om packningen är hel så räcker det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.