I samband med en källarrenovering behöver elen till två värmepumpar dras om.
Utedelarna, som matningen går till, sitter på samma yttervägg, en källarvägg som sticker upp en bit ovan mark. Först hål genom vägg, därefter två VP bredvid varandra.
Elen är nu helt separerad i två kablar, tror det är EKLK, genom betonghålsten till varsin säkerhetsbrytare och därifrån till respektive VP. EKLK sitter på yttervägg under kabelskyddsrör i plåt.
Om möjligt skulle jag vilja ha ett rör i källaren bakom väggskivor med två faser, en till varje VP med gemensam nolla och skyddsjord. Om jag förstått rätt är det OK om det vid central framgår att det är gemensamt förlagd tvåfasgrupp?
Vad behövs på utsidan för att det skall bli rätt och lätt installerat och en snygg övergång mellan FK ock EKLK?
Vp-rör in i botten på utanpåliggande kopplingsdosa där faserna delas och EKLK till de två säkerhetsbrytarna?
Eller får det bli varsitt vp-rör till två dosor och EKLK till brytarna?

/Höghus
 
tommib
Det är två separata apparater så om man ska vara helt formell så ska de kanske ha varsin, separat, matning. Jag skulle vara pragmatisk och anse att de är två likadana apparater med samma funktion och dra fram en trefasgrupp. Att dra fram bara två faser verkar onödigt, det är lika lätt att dra fram tre och en trepolig säkring är billigare.

Jag skulle dra 5G2,5 (för att kunna köra 16 A säkringar vb). Du drar slang/rör från centralen och ut till en utanpåliggande kopplingsdosa precis som du skriver. Jag gillar Schneiders U56. Därifrån vidare till säkerhetsbrytare per maskin.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.