I min förenings hus har vi självdragsventilation, där vissa lägenheters köksfläktar är anslutna till denna ventilation. Andra lägenheter har kolfilterfläkt, bl.a. min.

Nu har vi haft en s.k. OVK där de bl.a. kontrollerar ventilation i kök, och alla kök med kolfilterfläkt har fått underkänt. Som jag förstår det är det inte p.g.a. att vi använder kolfilterfläkt utan att det saknas ventilation i köket, s.k. evakuering (som förs in via ett ventilationsdon).

I mitt kök verkar det som att ventilationen/evakueringen var blockerad med flit då en kåpa installerats över vad som ser ut leder till ventilationen, se bild. Det var underligt tänkte jag, varför skulle man blockera den ventilationen med flit? Men så slog det mig att jag hört från boende i andra föreningar där vissa köksfläktar är kopplade till självdragsventilationen och andra inte är det, att detta orsakar att matosen från köksfläktar som är inkopplade gör att deras matos förs ut i den "vanliga" ventilationen. D.v.s. det skulle innebära att om jag skulle öppna upp min ventilation så skulle det innebära att jag får in matos in i min lägenhet från lägenheter vars köksfläktar är inkopplade till ventilationen?

Känns logiskt ändå men skulle gärna höra om någon kan bekräfta att jag tänker rätt här.
 
  • Söndervittrad vägg avslöjar ventilationsklaff, skador synliga, konstruktionselement exponerade, reparation behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med hål, skadad kakel, framträdande rörmätare eller ventil, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationslucka på kakelvägg över rad av alkoholflaskor. Svagt upplyst interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
M Matildatx skrev:
Som jag förstår det är det inte p.g.a. att vi använder kolfilterfläkt utan att det saknas ventilation i köket, s.k. evakuering (som förs in via ett ventilationsdon).
Ja, det ska finnas frånluft (imkanal) i kök oavsett vad det är för sorts fläkt. Huset mår inte bra utan en ventilation som tar bort vattenångan som bildas vid matlagningen och dessutom blir ventilationen i t.ex. sovrum för liten.
M Matildatx skrev:
Men så slog det mig att jag hört från boende i andra föreningar där vissa köksfläktar är kopplade till självdragsventilationen och andra inte är det, att detta orsakar att matosen från köksfläktar som är inkopplade gör att deras matos förs ut i den "vanliga" ventilationen.
Är du säker på att dessa med påkopplade köksfläktar inte har fått bakslag också?
Men om det blir så att matos sprids på det sätt som du befarar så är det något som måste åtgärdas för det är inte heller bra för hus och boende.
M Matildatx skrev:
I mitt kök verkar det som att ventilationen/evakueringen var blockerad med flit då en kåpa installerats över vad som ser ut leder till ventilationen, se bild. Det var underligt tänkte jag, varför skulle man blockera den ventilationen med flit?
Den vanligaste anledningen är nog att folk inte förstår varför det ska finnas frånluft i kök.
 
  • Gilla
Matildatx och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det ska finnas frånluft (imkanal) i kök oavsett vad det är för sorts fläkt. Huset mår inte bra utan en ventilation som tar bort vattenångan som bildas vid matlagningen och dessutom blir ventilationen i t.ex. sovrum för liten.
Stort tack för ditt svar Birgit och för att du klargjorde hur det ska funka.
BirgitS BirgitS skrev:
Är du säker på att dessa med påkopplade köksfläktar inte har fått bakslag också?
Men om det blir så att matos sprids på det sätt som du befarar så är det något som måste åtgärdas för det är inte heller bra för hus och boende.
Jag är rätt säker, men har skickat ett mail och frågat. Förhoppningsvis är systemet reglerat på något sätt så det inte ska hända. Som du säger så skulle det ju då inte bli bättre ventilation av att koppla in ventilationen om så är fallet utan kanske t.o.m. sämre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.