Såhär ligger det till.
Tidigare hyresgäster flyttade vedspisen från sin originella anslutning till vänster på bilden och bilade i murstocken.
Det blev såklart ett problem då soten hamnar i böjen.
Nu när jag renoverar mitt kök vill jag flytta tillbaka vedspisen där den en gång i tiden stod och mura upp inbyggnadsugn och spishäll till vänster.

Nu till mina frågor.
1. Vilken bruk använder jag för att täta bilningen i murstocken som klarar hög värme?
2. Anslutningen på vedspisen är en oval pipa i bakkant. Hur gjuter jag så den hamnar perfekt i hålet?
3. Vilken standard höjd har en gammal vedspis så jag vet vart jag planerar hålet?
 
  • Köksrenovering med nylagt betonggolv och en delvis bilad murstock som visar skador och hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Du murar igen hålet med tegel och kalkbruk. Det finns grovt kalkbruk som bland annat brukar användas för renovering.

2. Du ställer dit spisen där du vill ha den och murar runt stosen med kalkbruk och spick, alltså småbitar av tegel.

3. Sätt spisen i en höjd som passar dig. Jag tror inte att gamla spisar hade en standardhöjd.

Innan du sätter igång: är skorstenen kollad invändigt av sotare och godkänd för eldning. Trist att göra hela jobbet och sedan inte få godkänt på grund av otät skorsten.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar!
Jag vill
Henningelvis Henningelvis skrev:
1. Du murar igen hålet med tegel och kalkbruk. Det finns grovt kalkbruk som bland annat brukar användas för renovering.

2. Du ställer dit spisen där du vill ha den och murar runt stosen med kalkbruk och spick, alltså småbitar av tegel.

3. Sätt spisen i en höjd som passar dig. Jag tror inte att gamla spisar hade en standardhöjd.

Innan du sätter igång: är skorstenen kollad invändigt av sotare och godkänd för eldning. Trist att göra hela jobbet och sedan inte få godkänt på grund av otät skorsten.
Tack så mycket för svar!
Finns det något bruk eller betong/cement jag kan proppa i hela bilningen istället för att mura?
Jag vill få tillbaka vedspisen exakt i den höjd som den en gång var men nu är det svårt att se. Men då förstår jag att det inte fanns något standardmått👍 Någon här i forumet som kanske kan mäta upp till sin höjd på vedspis från trägolvet?😊
 
sebohman sebohman skrev:
Finns det något bruk eller betong/cement jag kan proppa i hela bilningen istället för att mura?
Nej. Cement och betong är för hårda. De klarar inte värmeskillnaderna och håller inte tätt när murstocken värms upp och svalnar. Det där hålet är ju bara ett tiotal stenar och kanske en säck eller två med kalkbruk.
 
Claes Sörmland
sebohman sebohman skrev:
Finns det något bruk eller betong/cement jag kan proppa i hela bilningen istället för att mura?
Varför vill du gör så, mura igen ett hål är världens enklaste. Tag tegelsten, gegga på kalkbruket på att fyra sidor och tryck på plats, knacka lite och det behövs. Dra av överskott av kalkbruk som har trängt ut. Klart!

Har du ingen gammal tegelsten som passar så köp en ny. Med en billig murhammare knackar du där du vill klyva den. Knacka runt hela stenen. Ge den en kraftigare smäll och den bryts just där du har knackat. Det låter svårt för den som inte har testat men är väldigt enkelt.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Hur får jag det tätt med ovalpipan in i rökkanalen som går upp höger i hålet?
Man vill inte att det ska hamna sot i tomrum..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.