Jag har avloppsrör med självfall ner till en sluten tank från två toaletter (gråvatten går i andra rör) och pga bergig tomt ligger tyvärr rören lite grunt.

Huset står på plintar, med ståhöjd under och avloppsrör går smidigt nog utanpå isoleringen under huset innan det går ner i marken. Enkelt att mecka med, men desto större behov av värmeslinga till vintern :)

Jag har köpt en värmeslinga (EBECO Frostvakt 10 30 m 300 W) och el finns framdraget där avloppsröret kommer ut.

Mitt problem är hur jag ska föra in slingan i avloppsröret och få det tätt. Vill så klart inte att det läcker vätska eller lukt där. Har googlat utan resultat - finns någon smart del man kan köpa eller ska man göra ett litet hål man sedan får täta med någon slags plastic padding runt slingan? Tacksam för svar!

Mvh

Roland
 
Den ska inte in i avloppsröret, den ska anbringas utapå avloppsröret, sen ska det på isolering utanför rör/värmekabel.
Om det behövs någon extern värme.

Man vill aldrig ha någonting (tex värmekabel) i ett avloppsrör, för då kommer fekalier och papper att fastna på värmekabeln, å till slut blir det stopp.
Å när det blir stopp så går det inte att köra i rensvajer etc, för det kommer att trassla in sig i värmekabeln.
 
Aha jag förstår! Lite dåliga nyheter för då har jag en hel del grävande framför mig... "Hur fel" är det om man kör på insidan, är det bara lite dåligt eller helt otänkbart?
 
Rollon Rollon skrev:
Aha jag förstår! Lite dåliga nyheter för då har jag en hel del grävande framför mig... "Hur fel" är det om man kör på insidan, är det bara lite dåligt eller helt otänkbart?
Jag skulle inte ta risken men du avgör. Stoppet kan vara svårt att få loss om skiten och annat packar ihop sig.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
B
Men du är säker på att det verkligen behövs värmekabel då?

Det brukar gå ganska bra med avloppsvatten, det är ju varmt från början och ledningen är inte full.

Det brukar bli problem om man har droppande kran, för då hinner det frysa innan det kommer ner på djupare (varmare omgivning).

Jag hade dragit kabeln utanpå röret, plus isolering. Ingen kabel under jord. Men det beror ju på hur lång sträcka röret går grunt. Jag har delar av mitt avlopp som är nära ytan. Ligger lite isolering uppepå röret bara, ingen värme.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.