Min fritidsfastighet är ansluten till kommunens vatten och avlopp. Jag tänkte dra in vatten och avlopp från min stamfastighet, alltså den befintliga förbindelsepunkten, till min friggebod som ligger på tomten. Kommunen kräver mig på 50 000 kr men jag kommer att göra allt jobb själv. Vet någon om detta är en skälig summa och vad får man för pengarna?:S
 
Det är en anknytningsavgift. De vill att alla som kopplar sig till ska vara med och betala. Nu får du två hus i stället för ett och då vill de ha mer pengar...
Vad som är skäligt vet jag inte.
 
Varför är kommunen inblandad överhuvudtaget?
Är inte det upp till var och en hur många toaletter man har på en fastighet??
 
På en fastighet kan det vara 10 lägenheter och då vill kommunen ha mer än om det bara är 5 lägenheter.
Tror det är det samma som ligger bakom att de vill ha mer för hus+friggebod än för bara hus.
 
Jovisst men nu snackar vi om en sommarstuga....du måste väl kunna ha toa i tex garaget utan att betala 50.000??
 
Toa i garaget tror jag säkert är ok.
Utgår från att kommunen i det här fallet ser att det finns möjlighet/risk för att det blir ett extra hushåll.
 
Hemmakatten
Undrar om inte det är förbindelsepunkten som är problemet. Att dra ytterligare en ledning från kommunens anslutningspunkt får kanske kommunen att misstänka att du kommer att stycka av så att friggeboden med egen vattenanslutning hamnar på ny tomt. Om du drar vatten från bostadshuset kan du väl knappast bli krävd på pengar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.