Hej på er.
På grund av olika andledningar får vi inte in uterummet under takfoten så min fråga är om man kan göra som på min skiss? I så fall önskar jag förslag på konstruktion. Tar tacksamt emot åsikter och andra förslag på anslutningar.
Vill helst hålla mig under hängrännan.
 
  • Skiss av uterumsanslutning under takfot med beskrivningar som "takstol", "bärlina" och "altangolv".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart du kan göra så men det blir väldigt mycket extra belastning på takstolarna. Kommer de hålla?

Kan du inte ta bort takfoten och sätta reglarna mot väggen istället?

Om du nödvändigtvis ska fästa taket i takstolarna skulle jag skippa bärlinan och fästa uterummets "takstol" direkt i husets takstol.
 
  • Gilla
pojje
  • Laddar…
L
Om du går in mot väggen med altantaket , det går att sätta en bärlina direkt mot husväggen lite lägre , ( men kan bli lågt i tak då själva taket ska ligga på reglar ) så altantaket smyger in under rännan och är det då dålig lutning på det , så kan regn blåsa i mot väggen och rinna ner på den yttervägg som finns där , det är nog där största problemet kommer att bli
Du har 2 trådar i ärendet , har länkat till tidigare uppe här , kan vara matnyttigt

/www.byggahus.se/forum/threads/ansluta-uterum-i-takfot.307559/
 
T toolman77 skrev:
Klart du kan göra så men det blir väldigt mycket extra belastning på takstolarna. Kommer de hålla?

Kan du inte ta bort takfoten och sätta reglarna mot väggen istället?

Om du nödvändigtvis ska fästa taket i takstolarna skulle jag skippa bärlinan och fästa uterummets "takstol" direkt i husets takstol.
Jag har sett bilder där andra gjort på detta sätt eller likvärdigt, känns som en smidig lösning. Du kan säkert ha rätt i att det blir hög belasning på takstolarna.
Uterummet är från Willab Garden och deras förslag på anslutning är mot fasaden under takfot, i takfoten eller upp på taket. Upp på taket känns som mycket jobb och mot fasaden under takfot går inte.
 
Hej,

Jag hade samma problem när jag byggde mitt uterum från willab i våras, jag sågade ut för tak balkarna så de kunde fästas vid husväggen. på takfoten sen så satte jag en plåt liknande den som willab skickar med men som är ca 25 cm djup så inte vattnet kommer under plåten när det blåser mycket. Hade en plåtslagare som gjorde den. Ser ut som ett liggande L.

mvh Fredrik
 
  • Vitmålad takkonstruktion av ett uterum med synliga balkar fastsatta mot husvägg, detaljvy nära takfoten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
r_m_b och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik_Jo skrev:
Hej,

Jag hade samma problem när jag byggde mitt uterum från willab i våras, jag sågade ut för tak balkarna så de kunde fästas vid husväggen. på takfoten sen så satte jag en plåt liknande den som willab skickar med men som är ca 25 cm djup så inte vattnet kommer under plåten när det blåser mycket. Hade en plåtslagare som gjorde den. Ser ut som ett liggande L.

mvh Fredrik
Din lösning känns helt klart intressant. dock blir det lite mer jobb för mig då min takfot ser ut som på bilden.
 
  • Takfot med stående panel och anslutande stuprör mot blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfot med vit panel och stuprör på ett hus, tydlig visning av konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ibland går det ju att justera golvlösningen, så att man kan undvika det du beskriver..?

Det är rejäla snölaster takkonstruktionen ska klara av. Sätt gärna snörasskydd på huvudtaket för att undvika att få ner det på kanalplasttaket.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Ö Östra21 skrev:
Din lösning känns helt klart intressant. dock blir det lite mer jobb för mig då min takfot ser ut som på bilden.
Den takfoten demonterar du på 15min med en kofot om den är spikad, 20 min om den är spikad. Inget större problem att ta ner och fästa taket ordentligt i väggen istället.

Du vinner dessutom rätt mycket höjd om du monterar taket direkt under hängrännan istället för under en regel i takfoten.
 
Ok, utan att vara helt säker så ser det nog ut så här på mitt hus också när man blottlagt takstolarna. Ser ut på bilderna som om det är samma hustillverkare.
 
  • Blottlagda takstolar på en huskonstruktion med synlig isolering och träpaneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej har exakt detta bekymmer jag med inför ett kommande uterums bygge, hur fick du till dit? bilder???
 
  • Gilla
dewalt87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.