Hej,

Håller på att planera en ombygnation av köket som kommer innebära att ugn ska flyttas till ett annat hörn av köket samt att en mikro i detta hörn kommer uppgraderas till att bli en ugn.

Spishäll och ugn har idag 16A 3-fas matning där hällen använder 2 faser och ugnen använder 1 fas.
Mikron har egen 10A matning.
Elritning, köksutrustningens elektriska anslutningar, dvärgbrytare, spis, ugn, mikrovågsugn, ledningsdimensioner och skydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I det nya upplägget vill jag ha 2 ugnar på plats 2 och båda vill ha 16A. Det är inte säkert att det går att byta ledarna som idag går till till mikron till 2,5 mm2 och därmed kunna uppgradera säkringen till 16A.

Elektrikern vill dra nya utanpåliggande kablar för att förse den nya platsen med 16A för båda ugnarna. Det blir mindre estetiskt tycker vi, så jag jag vill kolla med forumexpertisen om det skulle vara möjligt och tillåtet att göra som i skiss 2.

Elritning för ny installation, inkluderar säkerhetsbrytare och kopplingsschema för spishäll och ugnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alltå man kopplar in den nya effektkrävande ugnen på befintlig L2 (10A) och sedan "tjuvar" lite extra L2 från hällen som har 16A.
 
Nej, ditt senaste förslag är helt förkastligt.
Det skulle dessutom, mest troligt, inte hjälpa dig eftersom L2 antagligen skyddas av en huvudsäkring på 16-20 A.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Nej så får man inte göra, man parallellkopplar inte säkringar. Ni kanske kan fråga elektrikern om han kan lösa det med dold förläggning?
 
O
D daviid skrev:
Nej så får man inte göra, man parallellkopplar inte säkringar.
Det är klart man gör. Alla säkringar och gruppledningar är alltid parallellkopplade. Däremot får man inte ansluta en gruppledning till mer än en säkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.