Hallå,

Har startat tidigare trådar gällande mitt badrum som vi ännu inte riktgit har tid eller framför allt råd att göra om riktigt än. Dock är det på gång med ny pump/hydrofor och vattenfilter. Hydrofor, filter (manuell backspolning), varmvattenbererade och tvättmaskin står nära toastolen. Jag la ett rör för tvättmaskinen bort till golvbrunnen (där en duschkabin står ovanpå) men denna lösning används aldrig eftersom det är ett sånt jäkla jobb att få rensat golvbrunnen - avloppet från TM hängs då hellre i toastolen när TM går. :)

Så. Därför funderar jag på möjliga lösningar för att koppla röret för TM samt backspolningen till toalettstolens avlopp, då jag inte vet hur jag gör en vettig avloppsgenomföring i golvet (plastmatta och plintgrund, så det går väl att lösa eventuellt). Har ej lyft bort stolen ännu för att titta, men tänker att jag lika väl kan ställa frågan här innan för att se vad ni tror om mina tankar.
Jag vet ej ännu hur högt avloppsröret sticker upp ur golvet. Min tanke är att sätta något sånt här på detta rör, för att koppla TM och vattenfilter till:
https://www.bauhaus.se/grenror-o110-50mm-87.html
Det finns också med 45 graders lutning, det kanske är att föredra för att försvåra att få in toavatten i röret ;)

Grenen vill jag ju då få så nära golvet som möjligt. Om röret sticker upp onödigt högt, hur illa är det att ta ur ett "hål" i uppstickande avloppsrör som grenen trycks ner i? Tätningen runt blir ju då främst för lukt (vatten kommer ju inte kuna rinna uppåt), men här kan man ju då köra med scilikon tänker jag? När/om en sådan kan fås dit så är det ju såklart en risk att totalhöjden på röret är för högt.

Alternativet är att jag på nuvarande avloppsrör (beroende på dess höjd) tar fram hålsågen och ansluter röret direkt genom detta och tätar. Detta känns dock spontant inte lika bra. Men om detta är en lösning, vad/hur rekommenderar ni? Dessutom kommer ju denna genomföring dessutom utsättas av toastolens vatten, vilket gör att jag gillar grenröret ovan då detta är gjutet osv.

Vad säger ni, vilka alternativ/möjligheter finns att ansluta ett avloppsrör på vettigt vis till toastolen, utan att behöva göra åverkan på golvet? Toastolen står en bit från väggen så utrymme bakom är inget problem.
 
I min första mening syftade jag på en sån här:
Vit PVC avloppsrör med böjar och vattenlås för vask.
 
Handfatet är på motsatt sida och måste då göra två 90-gradare, in bakom duschkabinen och grejer. Det är plan B, men då med en anslutning på röret närmare golvet. :)

Där emot verkar ju den produkt du fann där åt mig vara just precis vad jag söker. Många tack!! :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.