Kan ni lista ut vad jag behöver köpa för att ansluta tvättmaskin till kallvattnet här? En t-koppling av nåt slag? Vilken typ, går det att avgöra av bilden?
 
  • Vattenanslutning med slang och kopplingar för trolig anslutning av tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Varningens finger på denna bilden.

Använder man gängtape på klämringskoppling bör man dra öronen åt sig hur resten av installationen ser ut...

Gängtape skall ALDRIG användas på klämringskopplingar.

Vet du inte vad du pysslar med så är det inte läge att skruva på denna installationen baserat på det utseendemässiga här...

Är det du själv som har utfört detta?
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Varningens finger på denna bilden.

Använder man gängtape på klämringskoppling bör man dra öronen åt sig hur resten av installationen ser ut...

Gängtape skall ALDRIG användas på klämringskopplingar.

Vet du inte vad du pysslar med så är det inte läge att skruva på denna installationen baserat på det utseendemässiga här...

Är det du själv som har utfört detta?
Nej det är ett hus jag flyttar in i. Jag skulle behöva koppla om detta så tejpen kommer tas bort då, iallafall på kallvattnet. Men frågan kvarstår vad det är för typ av koppling jag behöver köpa in för att kunna koppla tvättmaskin på kallvattnet.

Jag gissar att de har tejpat pga att den koppling de har är fel storlek?
 
Men du faller ju på Säker vattens anvisning om avstängning.
Vattenanslutning till tvättmaskin ska ha avstängningsventil med manöveranordning som är synligt placerad och lätt åtkomlig.
 
Rickard.
Säkervatten är ju frivilligt men dom har såklart anledningar varför dom skriver som dom skriver så en avstängningsventil som är så lättillgänglig som möjligt är bra.

Eller det absolut bästa är väl en elektriskt med trådlös knapp som man startar innan varje tvätt (men vem orkar det :p)
 
Stefan N Stefan N skrev:
Men du faller ju på Säker vattens anvisning om avstängning.
Vattenanslutning till tvättmaskin ska ha avstängningsventil med manöveranordning som är synligt placerad och lätt åtkomlig.
Gär det inte bara att köpa en koppling med avstängningsventil och installera? Frågan är vad jag behöver köpa.
 
Vad vill du göra då? Rätt eller enkelt? Jag hade bytt allt där under för att få det rätt och satt ballofixer till att börja med sen ett T-rör och dra ut kallvatten till en anslutning med kran.
Metallisk ballofix-ventil med T-rör för anslutning av kallvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cuztrud
  • Laddar…
Mät ytterdiameter så går det få reda på vilken gänga som gäller
 
Inte ikea...
Inte säkervatten godkända !
 
tommib
Vart går rören? Gissar på en blandare så varför inte bara byta till en med disk/tvättmaskinsanslutning. Då får man avstängning ovan bänken automatiskt.

Det ser rätt illa ut ja. Förutom gängtapen så ser det ut som att man byggt in vitt avloppsrör i väggen och dessutom snett. Är det här ett våtutrymme, dvs finns det dusch/bad?
 
  • Gilla
cuztrud
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Vad vill du göra då? Rätt eller enkelt? Jag hade bytt allt där under för att få det rätt och satt ballofixer till att börja med sen ett T-rör och dra ut kallvatten till en anslutning med kran.
[bild]
Jag vill nog göra något enkelt eftersom vi planerar att renovera snart ändå men fram tills dess är det ett krav med tvättmaskin. Måste det vara avstänging för övrigt? Det finns ju även en huvudkran till allt vatten in till huset i källaren. Om jag bara ska göra en enkel lösning fram tills vi renoverar.
 
tommib tommib skrev:
Vart går rören? Gissar på en blandare så varför inte bara byta till en med disk/tvättmaskinsanslutning. Då får man avstängning ovan bänken automatiskt.

Det ser rätt illa ut ja. Förutom gängtapen så ser det ut som att man byggt in vitt avloppsrör i väggen och dessutom snett. Är det här ett våtutrymme, dvs finns det dusch/bad?
Ja detta kanske är en enkel lösning. Men det verkar vara svårt att hitta såna blandare. Vet du vad de ska kosta ungefär? HIttade bara en för 3000, verkade lite saftigt.
 
tommib
Här är ett exempel

https://www.vvsobygg.se/sortiment/k...stugeblandare/oras-swea-koksblandare-397.html

Blandare av vettig kvalitet kostar tyvärr en del. IKEA har också men det pratas ibland om att de inte är godkända för säker vatten. Det behöver inte vara ett problem och IKEA är såpass stora att de oftast har ok nivå på sina produkter (eller rimlig reklamationshantering)

https://www.ikea.com/se/sv/p/sundsvik-koeksblandare-m-diskmaskinsavstaengn-foerkromad-40244162/

Du måste dock göra något åt kopplingarna.
 
  • Gilla
cuztrud
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.