Hej!

Vår tvättmaskin la av (miele ca 12 år gammal) och jag köpte en ny electrolux som jag hade tänkt koppla in själv. Men när jag skulle ansluta vattnet så ser jag nedstående märkliga koppling, där det sitter nått kit (filter?) emellan själva slangen och vattenröret.

Vattenkoppling med filter mellan slang och rör för tvättmaskin-installation.

Kan jag plocka bort hela paketet som sitter mot röret på nått sätt? Ser ut som om det kanske skulle gå att skruva i den nya slangen direkt på röret istället. Eller behöver jag nån extra del emellan eller nått?

Vattenanslutning med ovanlig koppling och filter mellan slang och rör, eventuellt för en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överkant och anslutnigen mot röret (ingen ventil på själva röret utan den stängs av via en "diskmaskinsavstängning" på blandaren)

Närbild på en vattenanslutningskoppling med ett blått filter installerat på en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anslutningskopplingen på den nya tvättmaskinen.

Tack på förhand.

mvh
/Rickard
 
  • Närbild av en vattenkoppling med ett möjligt filter mellan slang och kopparrör under diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det där är Mielemaskinens inloppsventil, eller möjligen en slangbrottsventil. Dela mellan mässingsmuttern och den blanka bussningen med lettrad kant. Slangen från den nya tvättmaskinen borde passa rakt på sedan.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Perfekt! Tack för det, gick ju smidigt... Vågade inte röra det utan att fråga bättre vetande :)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.