apotekarnes
Jag har ett praktiskt problem i mit badrum. Jag har en tvättmaskin som står alldeles för långt ifrån tvättstället för att kunna ansluta avloppet till det vattenlåset. I början skickade jag istället ner slangen i toan (som står strax bredvid) varje gång jag skulle tvätta. Det fungerade inte så bra eftersom nyfikna barn finns i huset. Efter det borrade jag ett hål i cisternlocket på toan och satte slangen där istället så vattnet rinner ner genom spolningsröret. Detta funkade bra till en början, men all smuts och ludd från tvätten gör att det luktar illa och man tvingas göra rent inne i cisternen ganska ofta istället.

Min fråga är nu: Finns det nån som har något bra tips på hur man kan ansluta tvättmaskinens avlopp till toalettens? Det är fult möjligt att flytta toaletten en bit så att avloppsröret kommer upp bredvid toan. Jag är också beredd att köpa ny toalettstol om det finns nån sådan som är bättre lämpad till detta ändamål. Jag är fullt medveten om att det bästa antagligen är att ta upp golvet och fixa en till golvbrunn, men eftersom jag nyligen renoverat och lagt klinkers är jag inte speciellt sugen på att börja bryta upp golvet igen.

Någon som har nån idé???
 
Du skulle ju kunna använda en sån här

Dra ett rör från anslutningen och montera en spilltratt på väggen, som du hänger avloppsslangen i. Glöm inte att du behöver ett vattenlås också, annars luktar det inte hallon

Har sett att dessa även finns i 90 graders böjar, men då får du byta wcstol till en med bakåtavlopp
 
  • 3106664.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
apotekarnes
Tusen tack, men var kan man köpa den här stosen någonstans? Jag har sökt en bra stund men hittar ingenting. Dessutom verkar det, efter att ha läst det lilla jag hittat om denna lilla pryl, som om den står upp för mycket (4 cm) från golvet för att passa vanliga wc-stolar. Stämmer det, och i så fall: Kan man lösa det med en stol med p-lås och nån slags 90-skarv ner till stosen?

Tacksam för svar.
 
Hmm... Det är Jafo som tillverkar dessa. Det går nog inteatt hitta dem på byggvaruhusen med sitt begränsade utbud, utan du får nog be nån snäll vvs-are beställa en åt dig. Eller kanske du har nån Comfort-butik i närheten? De säljer till privatpersoner.

Vad har du för avlopp ? Är det plast eller gjutjärn? Har du plast så brukar man kunna kapa det längs med golvet och sticka ner stosen. Då bör höjden klara sig.
 
Läste också att den raka varianten krävde 40 mm fritt mellan avloppet och golvnivå.. Då funkar det inte med alla stolar. Men med en sån här kan du använda en stol med p-lås
 
  • wc-stos2.jpg
apotekarnes
Tack för hjälpen! Nu är det bara att sätta igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.