Vi har ett rum i källaren där vi skulle vilja ha en toalett. Det finns ingen anslutning i golvet för toalett i detta rum, men däremot så går huvudstammen genom detta rum.

Hur gör man för att ansluta en toalett till denna?
 
  • stam.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp en toastol med anslutning bakåt och byt till plaströr ända till golvet
 
Vad för såg kan man använda för att kapa gjutjärnsröret vid golvet? Hur skarvar jag på från gjutjärn till plaströr vid golvet?

Kan jag göra detta själv eller måste jag ringa vvs-firma?
 
Vinkelslip! Var beredd på svart damm bara...

Var noga med att ha en rak bit gjutjärn kvar att skarva mot, finns bra såna. Kan för mitt liv inte komma på namnet.

Se till att du INTE tappar ned nåt i avloppet när du håller på.
 
Är det ett plaströr ovanför gjutjärnsdelen?

Går den att lyfta av?

Kan man kapa den och sedan knacka bort gjutjärnsdelen. För att sedan ersätta hela den? Eller blir den befintliga skarven för högt upp?

Sent from my ST18i using Tapatalk
 
Dom är ofta löda med bly så risken är bara att man förstör. Bättre att kapa av det. Funkar även med tigersåg.

Om du har tur så passar en 110mm muff direkt på röret. Mät med ett skjutmått så vet du så slipper du köpa en gummimuff.

Annars är det en sån här gummimuff du behöver om du inte kan trä på det nya röret direkt.
http://www.rinkabyror.se/artikel/gummimuff-98-114-98-114/?select=true
 
Skarven är ofta starkare än gjutjärnsröret. Jag hade kapat gjutjärnsröret med vinkelslip eller tigersåg ovanför skarven vid golvet och sen satt på en gummimuff på stumpen. Sen toalett med P-lås, dvs. så att utloppet går rakt bakåt. Dvs en T-koppling 110mm mellan gummimuffen och plaströret. Sannolikt behöver du köpa en liten förlängning av plaströret också.
 
  • Gilla
Phuong
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Det är 110 mm plaströr ovanför gjutjärnsdelen.
Och det verkar också som att det är 110 mm på en del av gjutjärnsdelen.
 
  • stam2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • stam3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste lägga in en fråga/fundering efter att nyligen monterat en vägghängd toa av fabrikat Ifö. På monteringsanvisningen finns en bild som antyder att man inte ska montera den på en stående, passerande stam, se bilden markerad med röd pil. Varför?? Även jag funderar på att sätta en toa i källaren på det sätt som beskrivs i denna tråd.

12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det som kommer uppifrån kan komma ut genom stolen.
Kanske är bättre med ett 45 graders T-rör och en 45 graders böj.

Protte
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Har samma intresse som trådskaparen. Hur gick det sen, anslöt nintoa där och kapade/bytte/anslöt? Tillvägagångset, bild?? Eller gjorde ni redigt och bilade upp golv och lade om???

Intresserad som tusan!!!
 
Har inte gjort något än då andra projekt har gått före. Men det lutar nog åt att vi kommer att bila upp golvet eftersom golvbrunnen måste bytas, men detta ligger nog ett par år fram i tiden.
 
janwide
S Stefan_B skrev:
Måste lägga in en fråga/fundering efter att nyligen monterat en vägghängd toa av fabrikat Ifö. På monteringsanvisningen finns en bild som antyder att man inte ska montera den på en stående, passerande stam, se bilden markerad med röd pil. Varför?? Även jag funderar på att sätta en toa i källaren på det sätt som beskrivs i denna tråd.

[bild]
Försöker väcka denna tråd! Ska göra en liknande anslutning som TS. Hade tänkt ansluta som den överkryssade varianten i Ifös mall men blir tveksam nu. Måste jag bila upp golvet för att kunna ansluta en 45 graders t-koppling längre ner? Och isf kanske även använda en toa med s-lås enligt min eminenta teckning?
Handritad skiss av avloppskoppling med en överkryssad T-anslutning, märkt "Toa" och "Golv".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sittställning
janwide janwide skrev:
Försöker väcka denna tråd! Ska göra en liknande anslutning som TS. Hade tänkt ansluta som den överkryssade varianten i Ifös mall men blir tveksam nu. Måste jag bila upp golvet för att kunna ansluta en 45 graders t-koppling längre ner? Och isf kanske även använda en toa med s-lås enligt min eminenta teckning?
[bild]
Gammal tråd jag vet men hur löste ni det !?
 
Jag gjorde om hela rummet. Bilade upp golvet, kapade röret, isolerade och gjöt in rören och sen vattenburen golvvärme
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.